Esimene eestlane vormel-1 Grand Prix’l

Kes on esimene vormel-1 Grand Prix’l osalenud eestlane? Siiani oli see küsimus pigem retooriline, nüüd enam mitte. Esimese eestlasena teeb F1 võistlusnädalavahetuse kaasa Raul Koov (46), kes osaleb sel nädalal Itaalia Grand Prix’l Monzas tehnilise kontrolli kohtunikuna. Lisaks F1-le on seal stardis veel klassid GP2, GP3 ja Porsche Supercup.

Sündmus väärib märkimist mitte ainult Eesti mastaabis – teadaolevalt pole ükski kohtunik ei teistest Balti riikidest ega Soomest F1 etappidel tööl olnud. Tõsi, soomlastest on võistluste žüriisse kuulunud Jarmo Mahonen ja Mika Salo.

Raul Koov on üks tunnustatumaid Eesti mootorispordikohtunikke. Autospordiga on ta eri rollides (ka sõitja ja mehaanikuna) olnud seotud juba 30 aastat, kohtunikuna tegutseb aastast 2003. Tehnilise kontrolörina on Koov osalenud 12 WRC etapil (7 korda Soomes, 3 Rootsis ja 2 Itaalias), tehnilist komisjoni juhtinud viimastel aastatel muuhulgas Palanga ja Riia 1000 km sõitudel ning enamikul Balti autoringrajasarja etappidel.

Kuna Raul Koov omab ka Soome kohtunikulitsentsi, määras AKK (Soome Autospordi Keskklubi) ta tänavu teist aastat Soome autoringraja meistrivõistluste (FINRace) tehnilise kontrolli juhiks. Lisaks autospordile on Koovil kõrge kvalifikatsioon ka motokohtunikuna – rekonstrueeritud Audruringi avavõistlusel selle aasta 1.-2. septembril oli ta ametis võistluste juhina.

Itaalia GP-l Monzas koosneb tehniline komisjon 37 itaallasest, ühest eestlasest ja tööd juhtivatest FIA poolt määratud tehnilistest delegaatidest. Kuidas õnnestus eestlasel üldse sellisesse seltskonda pääseda?

Raul Koov: “2010. aastal kandideerisin Abu Dhabi F1-etapile lipukohtunikuks ja osutusin ka valituks. Paraku jäi sinna siiski minemata hilise teatamise ja kõrgete sõidukulude tõttu. Sel aastal uurisin Monza etapi korraldajatelt võimalust seal tehnilise kontrolli kohtunikuna kaasa teha. Nad võtsid ühendust mitme inimesega WRC etappide tehnilisest kontrollist ning uurisid minu tausta. Ilmselt jäid nad rahule, sest seejärel sain kinnituse, et olen arvatud Monzas tehnilise kontrolli meeskonda.

Kummaline on mõelda, et kui 2005. aastal võitis Vitali Petrov võitis Audruringil Venemaa F3-sarja etapi, olin ka mina võistluse tehnilises kontrollis. Petrov võis juba toona tasapisi planeerida karjääri F1 suunas. Minule oli see siis vaid üks lapsepõlve unistustest ja üpris ebareaalne horisondijoon Eestis autospordikohtunikuna tegutsedes. Nüüd aga on tema Monzas F1 stardis, mina aga samas tehnilises kontrollis.

Aitäh kõigile, kes unistusel teoks aitasid saada! Lisaks oma perele toetavad sõidukulude katmist ka MTÜ Võidusõiduabi ja Marek Kiisa.”

EST RUS ENG

Autosport 2018

Järjekorras 16. raamat sarjast „Eesti autosport“ on pilguheit 2018. aastale Eesti autospordis. Raamatust leiab kõigi alade põhjaliku hooaja kokkuvõtte nii eesti kui inglise keeles, statistikat ja hulgaliselt pilte.

Saadaval Apollos ja Rahva Raamatus ning EAL kontoris Mustamäe tee 4.

Üldinfo

Eesti Autospordi Liit on Eesti Autoklubi (13.10.1924-16.06.1940) ja Eesti Autoliidu (1947-1988) õigusjärglane ning nende tegevuse jätkaja. EAL on Rahvusvahelise Autoliidu FIA liige alates 11.oktoobrist 1991.a., omades FIA põhikirja art. 3.1 kohaselt Rahvusliku Autoklubi staatust. EAL on Rahvusvahelise Autoliidu FIA poolt volitatud ainupädev autospordi ja autonduse edustaja Eesti Vabariigi territooriumil.

Ralli mobiilis

veebitehas