ANTS SEILER (31.03.1930 - 2.06.1968)

2. juunil 1968 seega 50. aastat tagasi hukkus Riias Bikernieki ringraja võidusõidul andekas inimene, autosportlane, mitmete võidusõiduautode konstruktor ja ehitaja ANTS SEILER.

Olles võidusõitja mootorrattal tekkis tal soov ehitada omale vormel-3 klassi võidusõiduauto, et osaleda N. Liidu autovõidusõitudel. Ta konst-rueeris kodus ja ehitas Tallinna Autoremonditehases valmis Eesti esimese võidusõiduauto Estonia-1. Auto oli niivõrd hea, et juba esimesel võidusõidul püstitas Ants Seiler Leningradis Nevski ringraja läbimise absoluutse kiirusrekordi Auto erines tunduvalt teistest võidusõiduautodest.

Järgnesid võidusõiduautode Estonia-2 ja Estonia-3 konstrueerimine ja valmistamine. Ants Seiler juhtis ALMAVÜ (Armee-, Lennu- ja Mereväe Abistamise Vabatahtlik Ühing) Üleliidulise juhtkonna tähelepanu, et viimane mudel sobib tootmiseks arvukatele autovõidusõitjatele N. Liidus. Nii sai alguse võidusõiduautode seeriaviisiline tootmine Tallinna Autoremonditehases. Etterutates tuleb märkida, et kokku valmistati ALMAVÜ tellimisel üle 1300 võidusõiduauto.

Ants Seileri looming jätkus konstrueerides koos Jaan Küünemäega võidusõiduauto Estonia-4, koos Roman Berteloviga eduka Juunior-klassi võidusõiduauto Estonia-5, sportauto Estonia-8/Tartu-1, vormel-1 klassi võidusõiduauto Estonia-10/Tartu-2, Moskvitsmootoriga Estonia-13, eduka vormel-1 klassi Volgamootoriga võidusõiduauto Estonia-14 ja koos konstruktor Kalle Keelega eduka Wartburgmootoriga võidusõiduauto Estonia-9. Viimasega varustati kogu N. Liidu koondis võistlemiseks sotsmaades.

Samaaegselt võidusõiduautode konstrueerimise ja valmistamisega võistles Ants Seiler autovõidusõitudel. Ta võitis NSVL meistrivõistlused 1961 aastal saades kuldmedali ja tšempionitiitli, tuli hõbemedalile 1965. ja 1966. aastatel. Oli N.Liidu koondise liige võisteldes Itaalias, Ungaris, Saksa DV-s ja mujal.

Saatuslikuks sai Baltimaade esivõistlus Riias Bikernieki ringrajal, kus ta võistluse teisel ringil hakkas paremkurvis mööduma grusiinlasest Žota Mamrikasvilist, nende autode rattad haakusid ja mõlema võistleja autod paiskusid rajalt välja vastu puid. Ants Seileri vigastused osutusid surmavaks. 

Hukkus andekas, suure perspektiivitundega konstruktor ja võidusõitja ANTS SEILER.

 

Tekst: Uno Aava

EST RUS ENG

Üldinfo

Eesti Autospordi Liit on Eesti Autoklubi (13.10.1924-16.06.1940) ja Eesti Autoliidu (1947-1988) õigusjärglane ning nende tegevuse jätkaja. EAL on Rahvusvahelise Autoliidu FIA liige alates 11. oktoobrist 1991. a, omades FIA põhikirja art 3.1 kohaselt Rahvusliku Autoklubi staatust. EAL on Rahvusvahelise Autoliidu FIA poolt volitatud ainupädev autospordi ja autonduse edustaja Eesti Vabariigi territooriumil.

Autosport 2018

Järjekorras 16. raamat sarjast „Eesti autosport“ on pilguheit 2018. aastale Eesti autospordis. Raamatust leiab kõigi alade põhjaliku hooaja kokkuvõtte nii eesti kui inglise keeles, statistikat ja hulgaliselt pilte.

Saadaval Apollos ja Rahva Raamatus ning EAL kontoris Mustamäe tee 4.

veebitehas