Autoralli 40. MM-hooaeg saab alguse Monte Carlos

Rauno Paltser

 

Veidi rohkem kui kaks kuud tagasi lõppenud autoralli MM-hooaja 2012 meistriteks krooniti juba järjekorras üheksandat korda Sébastien Loeb ja Daniel Elena ning tootjate tiitli võitis Citroen.

Lisaks WRC-klassile jagati MM-tiitleid veel kahes arvestuses (S-WRC ja P-WRC) ning võitja selgitati ka noortele mõeldud ning eestlastele tuttavas WRC Academy sarjas.

S-WRC klassi võitjaks tuli väga traagilise ja raske hooaja läbi teinud iirlane Craig Breen, P-WRC klassi võitjaks krooniti mehhiklane Beníto Guerra jr. ning WRC Akadeemia parim oli britt Elfyn Evans.

Autoralli MM-sari tähistab sel hooajal oma 40. sünnipäeva ning juba etteruttavalt võib öelda, et aasta tõotab tulla varasematest põnevam, sest MM-tiitli eest ei heitle viimase kümne aasta meistrid, MM-võitjad selguvad uutes masinaklassides ning lisandunud on üks täiesti uus tehasemeeskond.

Eelmise hooaja teises pooles teatas viimasel üheksal aastal teede valitseja olnud Sébastien Loeb, et osaleb 2013. hooajal vaid valitud rallidel ning uue hooaja MM-tiitli eest ei heitle. Prantslastele kümnest MM-tiitlist üheksa toonud Loeb osaleb algaval hooajal neljal rallil – Monte Carlo, Rootsi, Argentina ja Korsika – ning teeb seda otse loomulikult Citroen DS3 WRC-masinal.

2003. aastal MM-tiitli võitnud Petter Solberg sõitis veel eelmisel hooajal Fordi tehasemeeskonnas, kuid hooaja lõpus selgus, et norralasele enam nö tasuta kohta meeskonnas pole ning karjääri jooksul Fordi ning Subaru tehasemeeskonnas sõitnud Solberg otsustas seejärel suurest mängust taanduda.

Nagu juba eelpool mainitud, on uuel hooajal MM-sarjas ka uued klassid. Uued nimed on saanud varasemad S-WRC, P-WRC ja WRC Akadeemia klassid, mis kannavad nüüd vastavalt nime WRC2, WRC3 ja Junior WRC.

WRC-klassis peavad tehasemeeskondade punktide eest heitlevad meeskonnad osalema vähemalt seitsmel rallil ning nende hulgas ka ühel Euroopast eemal toimuval etapil.

WRC2 klassis võivad osaleda FIA reeglitele vastavad R5, R4, Super 2000 ja N4 masinad. Võistlejad peavad startima seitsmel rallil, millest lähevad arvesse kuus paremat tulemust.

WRC3 klassis võivad osaleda kaheveolised masinad, mis vastavad FIA R1, R2 ja R3 tehnilistele nõudmistele. Võistlejad peavad osalema kuuel rallil, millest arvesse lähevad viis parimat tulemust.

Junior WRC klassi sõitjad, kes peavad olema alla 26 aasta vanad, osalevad identsete Ford Fiesta R2 võistlusmasinatega kokku kuuel rallil (kolm kruusa- ja kolm asfaldirallit) ning kõik tulemused lähevad arvesse.

WRC klassi MM-tiitli eest hakkavad heitlema kokku viis meeskonda.

foto: Citroen Media

Valitsev meister Citroen on kahe hooaja vahel vahetanud sponsorit ning algaval hooajal kannab meeskond nimetust Citroen Total Abu Dhabi World Rally Team.

Meeskonna võistlusmasinaks on ka sel hooajal juba kahel hooajal meistriks kroonitud Citroen DS3 WRC.

Tiimi sõitjateks on üheksakordsed maailmameistrid Sébastien Loeb ja Daniel Elena, kes küll osalevad vaid neljal rallil, kuid sellest hoolimata kannab nende võistlusmasin numbrit üks. Rallidel, kus Loeb ei osale, numbrit üks ei kasutata.

Meeskonnas jätkavad 2012. hooajal Citroeniga liitunud soomlased Mikko Hirvonen ja Jarmo Lehtinen.

Peale kaheaastast eemalolekut ning Mini meeskonnas sõitmist on prantsuse meeskonnas tagasi Dani Sordo. Hispaanlase kaardilugejana jätkab Carlos Del Barrio.

Lisaks eelpool nimetatud sõitjatele osaleb meeskonna värvides alates Rootsi rallist kaheksal MM-etapil Khalid Al-Qassimi.

Citroeni B-meeskonna eest võistlevad valitud rallidel 2011 IRC-sarja Monte Carlo ralli võitja Bryan Bouffier ja eelmisel MM-hooajal Prantsusmaa rallil WRC-debüüdi teinud Sebastien Chardonnet. Rallidel, kus osaleb Sébastien Loeb, sõidab B-meeskonna eest ka Dani Sordo.

foto:M-Sport

Pärast Fordi tehase toetusest ilma jäämist suure küsimärgi all olnud M-Sport meeskond leidis endale siiski rahastaja ning jätkab MM-sarjas. Meeskonna uues nimeks on Qatar M-Sport Ford Rally Team.

Sarnaselt Citroeniga jätkab ka Ford juba nö sissesõidetud mudeliga ehk siis Ford Fiesta RS WRC-ga.

Kuna meeskonnast on lahkunud Jari-Matti Latvala ja Petter Solberg, siis kasutab Fordi boss Malcolm Wilson sarnast taktikat, mis tõi talle edu hooajal 2003, kui ta pärast vanameistrite Carlos Sainzi ja Colin McRae lahkumist Citroeni panustas noortele sõitjatele Markko Märtinile ja Francois Duvalile. Seda, et see „risk“ end ära tasus, mäletavad kõik Eesti rallifännid.

Meeskonna esiekipaažina asuvad võistlustulle Mads Østberg ja Jonas Andersson. Hooajal 2012 Ott Tänaku ja Kuldar Siku meeskonnakaaslased olnud Evgeny Novikov ja Ilka Minor jätkavad uuel hooajal Fordi põhimeeskonnas.

Meeskonna värvides osaleb seitsmel rallil 2011. aasta Dakari võitja ja meeskonna üks rahastajatest Nasser Al-Attiyah.

Fordi teise meeskonna Qatar World Rally Team värvides toovad rajale Ford Fiesta WRC-d soomlased Juho Hänninen ja Tomi Tuominen, kellel on küll esialgu kokkulepe vaid Monte-Carlo ja Rootsi ralliks, ning hooajal 2012 Citroeni juunior-meeskonnas sõitnud belglased Thierry Neuville ja Nicolas Gilsoul.

foto: Volkswagen Motorsport

Viimasel kahel hooajal on autoralli MM-sarja WRC-klassis osalenud kolme autotootja – Citroeni, Fordi ja Mini võistlusmasinad. Möödunud hooaja lõpus teatas aga Mini sarnaselt Fordiga, et loobub tehasetoest ning uuel hooajal jätkatakse vaid erameeskondade ridades. Uue meeskonnana liitub käesolevast hooajast WRC sarjaga Volkswagen.

Volkswagen Motorsport toob rajale tuliuue Volkswagen Polo R WRC-masina.

Saksa autotootja on mootorispordimaailmas eelkõige tuntud kui viimase kolme aasta Dakari ralli võitja.

17 kuud tagasi alanud arendustöö ralli MM-sarjaga liitumiseks hõlmas endas 20 000 testikilomeetrit kokku üheksal erineval maal ning kolmel eri pinnasel.

Meeskonna eest asuvad MM-punkte koguma endised Citroeni tehasemeeskonna sõitjad prantslased Sébastien Ogier ja Julien Ingrassia ning endised Fordi tehasemeeskonna sõitjad soomlased Jari-Matti Latvala ja Miikka Anttila. Latvala on osalenud rohkem kui sajal ja Ogier peaaegu viiekümnel MM-rallil ning mõlemal piloodil on ette näidata seitse MM-võitu.

Lisaks eespool nimetatud sõitjatele osalevad hooaja kümnel rallil VW Motorsport värvides ka Andreas Mikkelsen ja Mikko Marrkula. Vaid 23-aastane norralane on juba oma karjääri jooksul võitnud kahel korral IRC-sarja ning osalenud 21-l MM-rallil.

Kõigi Eesti rallifännide kurvastuseks peab tõdema, et Ott Tänakut me MM-rallidel vähemalt hooaja esimestel etappidel sõitmas ei näe ning kas see võimalus üldse mõnel selle hooaja rallil avaneb, selgub ehk lähikuudel.

Kokku sõidetakse käesoleval MM-hooajal 13 rallit. Jaanuaris avab hooaja Monte-Carlo ralli ning novembri keskel lõpetab selle Walesi ralli. Pärast aastast pausi on taas kalendris Austraalia ralli, asendades Uus-Meremaad.

 

MM-hooaja 2013 kalender

Rallye Monte-Carlo 15. – 20. jaanuar

Rally Sweden 07. – 10. veebruar

Rally Guanajuato Mexico 07. – 10. märts

Vodafone Rally de Portugal 11. – 14. aprill

Rally Argentina 02. – 05. mai

Acropolis Rally 31. mai – 02. juuni

Rally d'Italia Sardegna 20. – 23. juuni

Neste Oil Rally Finland 01. – 03. august

ADAC Rallye Deutschland 22. – 25. august

Rally Australia 12. – 15. september

Rallye de France-Alsace 03. – 06. oktoober

RallyRACC-Rally de Espana 24. – 27. oktoober

Wales Rally GB 13. – 17. november

 

Monte Carlo 2013

Möödunud hooajal MM-kalendris taas oma tavapärase koha taastanud Monte Carlo ralli sõidetakse sel aastal 81. korda.

Võistluse starti asub 84 ekipaaži, nendest 13 on WRC-masinad. MM-punkte jagatakse WRC, WRC2 ja WRC3 arvestuses. Kokku läbitakse viie võistluspäeva jooksul 18 kiiruskatset, kogupikkusega 468,42 km ning ralli Power Stage on 18,95 km pikkune SS18 Lantosque - Luceram 2.

Kuulsat Col-de-Turini kiiruskatset läbitakse laupäeval koguni kolmel korral ning kahel neist õhtupimeduses.

Hooaja avaralli starti asuvad viimase nelja aasta võitjad Sébastien Loeb (Citroen DS3 WRC), Bryan Bouffier (Citroen DS3 WRC), Mikko Hirvonen (Citroen DS3 WRC) ja Sébastien Ogier (VW Polo R WRC). Kõik viimati nimetatustest peale ralli kuuekordse võitja Sébastien Loeb´i on selle ralli võitnud IRC-sarja arvestuses.

Ainsa Mini WRC-masina toob Montes starti kõigil MM-rallidel osalev poolakas Michal Kosciuszko, kes Eesti rallifännidele tuttava ajast, mil Urmo Aava sõitis J-WRC sarjas.

Erasõitjatena tulevad veel Montes WRC-masinatega starti Martin Prokop ja Michal Ernst (Ford Fiesta RS WRC) ning Julien Maurin ja Nicolas Klinger (Ford Fiesta RS WRC).

WRC2 klassis oodatakse sel aastal mehetegusid eelkõige noorelt Esapekka Lappilt. Montes on soomlase peamisteks konkurentideks sakslased Sepp Wiegand ja vanameister Armin Kremer.

Päris eestlaste osaluseta siiski hooaja 2013 avaralli ei möödu, sest ukrainlasele Juri Protasovile loeb kaarti Kuldar Sikk.

Üks ainulaadsemaid ekipaaže tänavusel Monte Carlo rallil on võistlusmasin numbriga 73. Mitsubishi EVO IX toovad starti Maurizio Verini ja Michele Espinosi. Kaardilugeja kohal istuv 70-aastane vanaproua on seesama hüüdnime „Bische“ kandev naine, kes esimesel MM-hooajal aastal 1973 võitis koos Jean-Claude Andruet´ga Renault Alpine A110 masinal just Monte Carlos esimese ametliku MM-ralli, mille stardis oli koguni 278 autot.

Sébastien Loeb on troonilt lahkunud ning kes tänavustest sõitjatest kroonitakse karjääri esimese MM-tiitliga selgub juba ei rohkem ega vähem kui üheteist kuu pärast. Põnevat ja sündmusterohket MM-hooaega!

Shakedown'i video

Kolmapäev, 16 Jaanuar

SS1 Le Moulinon 37.10km 10:03

SS2 Burzet 30.60km 11:21

SS3 Le Moulinon 37.10km 15:21

SS4 Burzet 30.60km 16:39

Neljapäev, 17 Jaanuar

SS5 La Batie D’Andaure 19.08km 10:33

SS6 St Bonnet le Froid 25.45km 11:14

SS7 Lamastre 21.72 km 33.7km 12:37

SS8 La Batie D’Andaure 19.08km 15:50

SS9 St Bonnet le Froid 25.45km 16:31

SS10 Lamastre 21.72km 17:54

Reede, 18 Jaanuar

SS11 St Jean en Royans 33.19km 10:08

SS12 St Nazaire le Desert 22.11km 14:31

SS13 Sisteron 36.70km 16:29

Laupäev, 19 Jaanuar

SS14 Moulinet 23.54km 16:11

SS15 Lantosque 18.95km 16:54

SS16 Moulinet 23.54km 18:12

SS17 Moulinet 23.54km 21:58

SS18 Lantosque 18.95km 22:41

Fotod: M-Sport, Citroen Media ja Volkswagen Motorsport

EST RUS ENG

Üldinfo

Eesti Autospordi Liit on Eesti Autoklubi (13.10.1924-16.06.1940) ja Eesti Autoliidu (1947-1988) õigusjärglane ning nende tegevuse jätkaja. EAL on Rahvusvahelise Autoliidu FIA liige alates 11. oktoobrist 1991. a, omades FIA põhikirja art 3.1 kohaselt Rahvusliku Autoklubi staatust. EAL on Rahvusvahelise Autoliidu FIA poolt volitatud ainupädev autospordi ja autonduse edustaja Eesti Vabariigi territooriumil.

Autosport 2018

Järjekorras 16. raamat sarjast „Eesti autosport“ on pilguheit 2018. aastale Eesti autospordis. Raamatust leiab kõigi alade põhjaliku hooaja kokkuvõtte nii eesti kui inglise keeles, statistikat ja hulgaliselt pilte.

Saadaval Apollos ja Rahva Raamatus ning EAL kontoris Mustamäe tee 4.

veebitehas