EAL Akadeemia näitab noortele suuna kätte

Võidusõit, eriti edukas võidusõit ei ole ainult kinni sõitmises. Olulised on paljud pisiasjad ja esmapilgul täiesti märkamatud detailid. Ja alati on edukuse taga ka omajagu õnne. Kui viimast õppida ei saa, siis kõik ülejäänud asjad saab iga võidusõitja endale selgeks teha või siis vähemalt teadmiseks võtta. EAL Akadeemia eesmärk pole toota konveieril masinatena töötavaid võidusõitjaid, vaid pigem näidata noortele, mida ja kuidas nad ise saavad teha, et olla tulevikus edukas.

Eesti Autospordi Liidu noorte koolitusprogramm EAL Akadeemia algusest rääkides saame minna 2011. aasta algusesse, kui selgusid esimesed FIA Young Driver Exellence Academy programmis osalejad, kelle hulgas oli ka Egon Kaur. Egonile tähendas see töist aastat mitmete workshop’idega ja eelmisel aastal tuldi Eesti Autospordi Liidus mõttele teha sarnane asi ka Eestis. Nii sündiski EAL Akadeemia, mida tehakse Rahvusvahelise Autoliidu FIA toel. Tänavuse 2012. aasta lend on esimene ja EAL Akadeemia koolitusprogrammis osalejaid on 15.

Aasta alguses selgus, et soovijaid oli kokku pea kolmkümmend, erinevatest Eestimaa nurkadest ja erinevatelt autospordi aladelt vanuses 15-23 aastat. Esmane valik filtreeris välja 20 noorsportlast, keda ootas ees testipäev aprillis, mille järel said selgeks 15 koolitusel osalejat. Võib julgelt väita, et aprillis toimunud testipäev ei olnud lihtsate killast, maha sadanud lumi tegi sõidupoole Rapla kardirajal üllatusterohkeks, füüsilistel testidel piitsutas noori tuntud treener Tarmo Tiits, vestlusvoorus istusid teisel pool lauda nimekad autosportlased. Ning selleks, et näha kuidas tulevikutegijad saavad hakkama meediaga suhtluses, oli kohale kutsutud Eesti spordiajakirjanduse raskekahurvägi koosseisus Peep Pahv ja Jaan Martinson.

Läbi sellise sõela pressis ennast 15 tänavuse EAL Akadeemias osalejate hulka järgmine seltskond: Tõnis Hommik, autoringrada; Enar-Klaus Kunman, autoringrada; Andre Kurg, rallikross; Kevin Kuusik, autoralli; Märten Metsaviir, kart; Miko-Ove Niinemäe, autoralli; Sten-Dorian Piirimägi, kart; Siim Plangi, autoralli; Nanci Ristla, autoringrada; Rainer Rohtmets, autoralli; Kenneth Sepp, autoralli; Martin Seppam, autoringrada; Sander Siniorg, autoralli; Tanel Tepandi, autoralli; Georg Vann, kart;

Kuna EAL Akadeemias on esindatud erinevad autospordi alad, siis mõistetavalt oli alguses olukord, kus ühe ala noored omad pundid moodustasid. Kahe tänaseks toimunud sessiooni jooksul on neid seltskondi heas mõttes lõhutud, kui koolitajad on neid pannud erinevates gruppides tööle. Ja mitte ainult, esimesel sessioonil, mis toimus Tallinnas Audentese spordikoolis, jagati osalejad järgnevalt kahte gruppi. Ringraja,-kardi-ja rallikrossisõitjatele rääkis Egon Kaur rallisõidu olemusest ja põhireeglitest, rallisõitjatele rääkis Eesti Autospordi Liidu ringrajakomitee sekretär Piret Koov ringrajasõidu põhireeglitest. Kuigi ollakse kursis, mis Eesti ja maailma autospordis laiemalt toimub, oli osalejate sõnul nendes loengutes ikkagi midagi uut, mida varem ei teatud. Esimene sessioon oligi peaasjalikult teoreetilist laadi, millesse mahtus ka pisut praktilist poolt läbi meeskonnatöö. Tuntud treener Tarmo Tiits, keda seob autospordiga varasem koostöö erinevate autosportlastega jagas noortele autosportlastele teadmisi füsioloogiast ja toitumisest. Samuti rääkis ta isikliku treeningplaani koostamisest ja koos vaadati läbi näidisharjutused. Egon Kaur tutvustas osalejatele karjääri planeerimist ja selle aluseid.

Eesti Autospordi Liidu juhatuse esimees Erik Lepikson tutvustas võistlejatele lähemalt FIA ja rahvuslikke võistlusmääruseid. Rallisõitjatele rääkis Egon Kaur kiiruslegendi koostamisest ja ringraja,-kardi-ning rallikrossisõitjatele tutvustas Sten Pentus võidusõidutaktikat. Päeva lõpetas suure turunduskogemusega ja Rally Estonia ühe korraldajana ametis olev Tarmo Hõbe, kes rääkis sponsorlusest, kuidas leida toetajaid, kuidas neid hoida ja sellest, miks sportlase hea maine on äärmiselt oluline.

Teise sessiooni esimene päev toimus koos auto24 Rally Estonia päästeseminariga Tehvandil, mille käigus räägiti õnnetusolukordadest, ohutusvarustusest ja päästmisest. Noored said proovida tule kustutamist ja olid päästetavateks imiteeritud õnnetusolukordades, kus sõitja tuli välja tõsta avarii teinud võidusõiduautost. Tartu Kiirabi koolitusjuht Andras Laugamets jagas väga värvikalt infot esmaabi ja selle andmise kohta. Programmi üks vedajaid Egon Kaur jagas teoreetilisi teadmisi võidusõidust ja teemal „Mis müüb meedias?” rääkis Eesti Autospordi Liidu meediajuht Margus Kiiver. Teise päeva lõpuks jõudis kätte ka see hetk, mil noored autosportlased pääsesid ka lõpuks rooli, mis siiski iga autosportlase jaoks on see kõige magusam hetk. Tõsi, ei vallutatud ei kiiruskatseid ega ringrada, vaid lihviti kurve aeglasemal kiirusel koonuste vahel Tehvandi spordikeskuse platsil, kuid saamaks aru auto käitumisest, piisab ka sellisest ülesandest ja mis seal salata, selline koonuste vahel õigesti sõitmine polegi nii lihtne, kui osatakse arvata. Kaks sessiooni on selja taga ja neli veel ees ootamas, kus EAL Akadeemia noori osalejaid ootab ees palju põnevat.

EAL Akadeemiat veavad FIA Academy läbinud Egon Kaur ja EALi spordikoordinaator Karmen Vesselov ja koolitus saab teoks FIA Institute toel.

EAL Akadeemia Facebook’i leht: https://www.facebook.com/EalAkadeemia

EST RUS ENG

Üldinfo

Eesti Autospordi Liit on Eesti Autoklubi (13.10.1924-16.06.1940) ja Eesti Autoliidu (1947-1988) õigusjärglane ning nende tegevuse jätkaja. EAL on Rahvusvahelise Autoliidu FIA liige alates 11. oktoobrist 1991. a, omades FIA põhikirja art 3.1 kohaselt Rahvusliku Autoklubi staatust. EAL on Rahvusvahelise Autoliidu FIA poolt volitatud ainupädev autospordi ja autonduse edustaja Eesti Vabariigi territooriumil.

Autosport 2018

Järjekorras 16. raamat sarjast „Eesti autosport“ on pilguheit 2018. aastale Eesti autospordis. Raamatust leiab kõigi alade põhjaliku hooaja kokkuvõtte nii eesti kui inglise keeles, statistikat ja hulgaliselt pilte.

Saadaval Apollos ja Rahva Raamatus ning EAL kontoris Mustamäe tee 4.

veebitehas