Intervjuu FIA tehnilise delegaadi assistendi Karmo Uusmaaga

tekst: Rauno Paltser

Möödunud nädala reedel toimunud Eesti Autospordi Tähed 2016 galal avanes Rauno Paltseril võimalus intervjueerida FIA tehnilise delegaadi assistenti Karmo Uusmaad, kes sarnaselt möödunud aastaga tegi ka tänavu kaasa kogu autoralli MM-karuselli. Intervjuu on võetud Rauno blogist. Karmoga rääkis Rauno veidi äsja lõppenud hooajast ning piiluti ka veidi jaanuari teises pooles algavasse uude hooaega, mis toob rajale uue generatsiooni WRC autod ning mille rajale jõudmisel on suur sõna kaasa rääkida ka meie mehel endal.

Kuidas lõppenud põneva rallihooaja enda jaoks kokku võtad?

Hooaeg läks hästi ning rändamist oli palju, kuid kogu see aasta on olnud väga huvitav. Hooaja jooksul kujunes välja rütm, et millised autod ralli lõpus minu kontrollida olid ning tihti peale oli see teise koha auto

Fännide jaoks oli 2016. üks viimaste aastate põnevaim, sest nägime koguni kuute eri võitjat ning lisaks pakkusid Ott ja Raigo ilusaid tulemusi. Mis endale hooajast eredalt meelde jääb?

Ka mulle jäi hooajast tohutult hea emotsioonina see meelde, et nii palju erinevaid võitjaid oli ja nii palju erinevaid inimesi poodiumil. See kõik väärib kindlasti positiivset vastukaja. Selle aasta süsteem oli väga vahva ja huvitav. Loomulikult ei soosinud see meistrivõistluste liidrit, kuid reeglid on reeglid ja seda peaksid kõik austama. 

Kui Sa nüüd selle kahe hooaja jooksul, kus ka ise oled täishooajad kaasa teinud võrdled Oti arengut, siis kuidas see sulle tundub?

Mulle tundub, et Ott on muutunud enesekindlamaks ja väga hästi on tema puhul näha see, et kui saad sõita mitu hooaega järjest samasid võistluseid ja katseid, siis see kogemus loeb väga palju. Nendel katsetel, mis MM-rallidel sõidetakse on väga oluline omada piisavalt kogemusi, et saada hea tulemus.

Kui palju telgitagustes oli hooaja jooksul sellest juttu, et DMACK astus kruusarallidel Michelinile ja Pirellile suure sammu lähemale?

Eks see on kõigile teda, et Michelin on parem kui DMACK, sest neil on palju rohkem kogemusi. Tegelikult loodeti DMACKilt natukene isegi suuremat hüpet, a see mis nad tegid oli väga vinge. Ja see kuidas Ott selle olukorra veel enda kasuks pööras ja suutis neist rehvidest maksimumi välja pigistada väärib tunnustust. Kui Walesi rallil olid DMACK rehvid nö oma tingimustes ja seda oli ette teada, siis hooaja keskel vaatasid Pirelli mehed juba paaril korral, et mis toimub, et nad polegi enam tulemustelt teine rehvitootja vaid kolmas. 

Kui eelmine aasta sind Autospordi aastaraamatu loo jaoks intervjueerisin, siis rääkisid, et Sinu peamine roll FIA tehnilise komisjoni delegaadina on tegeleda kütuseproovidega, tänu millele said sõitjatelt ka hüüdnime „Mr.Fuel Sample (Härra Kütuseproov). Kas Sinu rolli oli ka tänavu laias laastus sama?

Laias laastus jäi jah samaks. Eks detailides mingeid muudatusi oli, a suures piiris olid töökohustused samad 

Kui suur šokk see kogu WRC perele oli VW Motorsport peale Walesi rallit teatas, et lõpetavad peale tänavust hooaega?

Saime selle uudise teada nagu kogu muu maailm läbi erinevate meediakanalite, sest ka meieni ei jõudnud enne seda ühtegi kõlakat. Hiljem oli kuulda, et jutud olid meeskonna siseselt liikuma hakanud meeskonna siseselt ka alles Walesis, et võib olla on lahkumine. Igal juhul oli VW lahkumine kogu WRC ühtsele perele šokk.

Kui nüüd vaadata ette jaanuaris algavale MM-hooajale, kus rajale tulemas uue generatsiooni WRC autod ning samuti uuenenud ka reeglid, siis mis täpsemalt muutumas on ja palju Sa üldse saad praegu sellest rääkida?

Uued WRC autod ei lähe mitte ainult laiemaks, vaid ka pikemaks, kokku 9cm. Sellest 6cm ettepoole ja 3cm tahapoole. Difuusorid, autod muutuvad kergemaks ja selle võrra peaks kogu see aerodünaamika ja sinna juurde käiv parem olema. Teisest küljest on see kompromiss, sest kuna sõidetakse erinevatel teedel ja erinevates oludes, siis tuleb leida parim kombinatsioon, et see aerodünaamiline survejõud ei oleks liiga suur aga samal ajal ei tohi see ka ära kaduda, et auto ikka maapinnal püsiks. Tänu uuenenud aerodünaamikale, võimsuse ja kiiruse kasvule on uutes WRC autodes veel rohkem rõhku pandud ka turvalisusele. 

Kui palju uutel WRC autodel hobujõude hakkab olema?

Arvestuslikult räägitakse kuni 380 hobujõust aga pöördemomendis ei tohiks vahet võrreldes 2016. hooaja WRC autodega olla, sest sisse surutava õhurõhu maksimum jääb ikkagi samadesse piiridesse (kuni 2.5 bar). 

Novembri viimasel nädalal alustad koos teiste FIA ametnikega vastutusrikast tööd ehk hakkate üheskoos meeskondade uue hooaja autosid üle vaatama ning homologeerima. Kui kaua selline protsess aega võtab?

Õnneks on mul olemas kogemus tänavusest aastast, kus Hyundai tuli välja uue i20 WRC mudeliga. Käisime seda autot kontrollimas 2015.aasta detsembri keskpaigas ja kui Monte-Carlo ralli algas neljapäeval, siis meeskond sai FIA-lt lõpliku homologeeringu kätte kaks päeva enne hooaja esimese katse starti. Seega on motivatsioon kõrgel ja ees ootamas põnev aeg ning palju tööd ja otsuseid.

Mis Sa arvad sellest, et tänavu MM-sarja põnevaks teinud stardi reegel on uueks hooajaks ära muudetud ning MM-liider peab startima esimesena vaid avapäeval?

Eks lõppkokkuvõttes reeglid on reeglid ja mulle isiklikult meeldis tänavune formaat rohkem, kuid kui nii otsustati, siis nii on.

Kas järgmise aasta reegel, mis puudutab rehvide kasutamist jääb samaks või on muudatused plaanis ka selles valdkonnas?

Need asjad ei ole veel täpselt selged ja on selgumas novembri lõpus, kui toimub FIA World Motorsport Council ning seal lüüakse 2017 aasta reeglistik lukku . Teisalt on see reegel nö muutuv, sest tulenevalt võistluse ajagraafikust, et kui palju on rallil hoolduseid ja palju rehvi vahetuseks alasid, siis vastavalt sellele võib ka rehvide arv muutuda mida ühel võistlusel kasutada lubatakse.

Rääkisime juba korra turvalisusest, et see on FIA jaoks prioriteet nr.1. Kuidas FIA ametnikud 2016 hooaja rallide turvalisust hindasid? Kuidas on näiteks Eesti rallide turvalisuse tase võrreldes MM-rallidega?

Rallide turvalisuse osas on mul raske hinnangut anda, sest ma pole väga palju MM-rallidel rajaääres olnud. Nii palju kui ma olen näinud igasuguseid video ja pildimaterjale nii MM-rallide kohta, kui ka näiteks võrrelnud neid sellega, mis Eestis rajaääres toimub, siis see pilt on suhteliselt sarnane. Kindlasti liigub trend selles suunas, et rahvast suunatakse rajaäärest kaugemale ja veel turvalisemasse paika. Inimesed küll alati ei toeta seda ideed, kuid mõte on ma usun kõigile arusaadav, et miks see vajalik on. Eestis on selle osas asjad hästi, sest turvaalad on ehitatud turvalistesse ja loogilistesse kohtadesse ning on viidud piisavasse kaugusesse, et seal saaks ka turvaliselt võistlust jälgida.

Kui nüüd korra kaugemasse tulevikku vaadata, siis vormel on liikumas elektrivormelite suunas ning ka MM-sarjast lahkunud VW on öelnud, et hakkavad arendama rallikrossi elektri autot. Kui kaugel on sinu arvates teema ralli ja E-auto?

Ma arvan, et see on piisavalt kauge tulevik, sest seal on vaja lahendada väga olulised turvalisuse küsimused. Näiteks, et kui ringrajal elektrimootoriga auto teeb avarii, siis enne ei tohi juht autost välja tulla, kui päästjad on auto elektrisüsteemid välja lülitanud või läbi lõiganud. Metsavahel sellisteks puhkudeks nii kiiret võimalust pole, seega ma arvan, et ralli mõistes on see veel kauge tulevik.

 

EST RUS ENG

Üldinfo

Eesti Autospordi Liit on Eesti Autoklubi (13.10.1924-16.06.1940) ja Eesti Autoliidu (1947-1988) õigusjärglane ning nende tegevuse jätkaja. EAL on Rahvusvahelise Autoliidu FIA liige alates 11. oktoobrist 1991. a, omades FIA põhikirja art 3.1 kohaselt Rahvusliku Autoklubi staatust. EAL on Rahvusvahelise Autoliidu FIA poolt volitatud ainupädev autospordi ja autonduse edustaja Eesti Vabariigi territooriumil.

Autosport 2018

Järjekorras 16. raamat sarjast „Eesti autosport“ on pilguheit 2018. aastale Eesti autospordis. Raamatust leiab kõigi alade põhjaliku hooaja kokkuvõtte nii eesti kui inglise keeles, statistikat ja hulgaliselt pilte.

Saadaval Apollos ja Rahva Raamatus ning EAL kontoris Mustamäe tee 4.

veebitehas