Kardikool arendab mitmekülgselt noore oskusi

Kas olete kunagi mõelnud, kuidas saadakse võidusõitjaks ning milliseid oskusi selleks täpselt tarvis on? Kui jätta kõrvale võistlustehnika ning rajal veedetud aeg, saab enda oskusi arendada ka muul viisil. Üheks selliseks võimaluseks on minna kooli. Jah, nimelt kardikooli.

Lisaks võimalusele proovida kätt mis tahes kogemustepagasiga lastele mõeldud hobikardisarjas „Talendid rajale 2014“, on võimalik end lisaks arendada ka kardikoolis. Kas kardikooli peaksid minema vaid päris pisikesed või sobib end koolipinki tagasi viia ka täiskavanuil? Järgnevalt teeme juttu kahe Eesti kardikooli eestvedaja ning aastaid noorte koolitamisega tegelenud Andre Soome ning Andrei Berseneviga ning püüame tekkinud küsimustele vastused leida.

Miks peaks üks lapsevanem tulema ideele panna oma võsuke nn karditrenni?

Andre Soom: Põhjuseid, miks käiakse karditrennis, on väga erinevaid. Kõik sõltub ju eesmärgipüstitusest - kas soovitakse hobikardikeskuses sünnipäevapeol klassikaaslasi üllatada või käia läbi pikk tee vormel-1 välja. FK Kardikool sobib alustamiseks mõlema äärmuse jaoks. Harva, kui lapsel on juba väga noorelt selge siht silme ees (isegi, kui lapsevanemal on). Eks igal alal selgub alles pärast esimesi katsetusi, kas huvi on tõsiseltvõetav ja kas on ka püsivust sihipäraselt harjutada. Võidusõiduga alustamiseks sobib igatahes karditrenn hästi.

Andrei Bersenev: Jah, karditrenn on kasulik nii nendele, kes plaanivad võidusõitja karjääri kui ka neile, kes tahavad ennast kindlalt tunda tulevikus sõiduauto roolis olles. Meie kardikoolis on sisuliselt kaks eri gruppi: ühed, kes teevad alles esimesi samme, teised, kes võistlevad juba võistluskardil. Kardikool on heaks võimaluseks talvel „käsi soojas“ hoida, lisaks ei ole kunagi liiast põhitõdede meelde tuletamisest, sest võidusõitja õpib samuti kogu elu.

Väga noortega (6-7 a) teeme esmalt mõned individuaaltrennid, et laps saaks esmalt harjuda kardi ja rajaga, et tunda end seeläbi kindlamalt. Edasi sõltub kõik aga juba eesmärgist. Kui soov võidusõitjaks saada on tugev ning ka oskused seda võimaldavad, tuuakse alustav noor üle tugevamate gruppi jne. Kevadeti teeme mõned treeningud ka päris võistluskardiga ning kui ka see peaks hästi õnnestuma, on võimalik osaleda ka Eesti meistrivõistlustel.

Meie enda päris võidusõidutiim Liqui-Moly Roli Team on peamiselt keskendunud just noortele. Meeskond koos kardikooli õpilastega on saavutanud koos üle 10 Eesti meistritiitli ning seda erinevates võistlusklassides. Võib-olla võiks need meistritiitlid olla motivaatoriks.

Andre Soom: Eraldi tooksin välja 3 põhjust, miks karditrenniga algust teha: esiteks on karditrenn soodsaim viis saada teada, kas ala üldse sobib. Puudub vajadus hakata kohe tehnikat ja varustust soetama, kuna kardikeskustes on kogu alustamiseks vajaminev olemas. Kart, kombinesoon, kiiver jne. Samuti ei ole lapsevanemal vaja kohe esimesel päeval käsi õliseks teha.

Teine põhjus tuleneb suuresti esimesest ehk kui huvi osutub tõsiseks, kiirus kasvab ning juba on plaan soetada võistlustehnikat ja -varustust, siis suure tõenäosusega hävib hilisemates trennides ja võistlustel oluliselt vähem ressursse. Kallis võistlustehnika jääb suurema tõenäosusega terveks, kuna selged on nii kardi füüsika, käitumine rajal ja kaasvõistlejatega arvestamine. Hobikardist võistluskarti üleminek on kordades lihtsam, kui võistluskardiga nullist alustamine. Võistluskardis juhtuvad asjad kordades kiiremini, kuid enamus olukordi on karditrennis käinule juba läbi kogetud. Ka jalgpallis ei ole võimalik alustada võistlustasemelt ja saades väljakul kaasmängijalt sööt ning siis hakata alles mõtlema, mida selle palliga nüüd peale hakata.

Kolmas oluline põhjus seisneb selles, et trennis koos sama kiirete või endast pisut kiiremate kaaslastega treeneri järelvalve all sihipäraselt ja läbimõeldult harjutades on sõitja areng kiirem. Tihti tehakse viga, et ostetakse või saadakse kelleltki päranduseks vana võistluskart, valitakse välja mingi rada ja siis sõidetakse seda nõrkemiseni "kella vastu". Lõpuks pärast paari mootoriremonti, kui rada on millimeeterhaaval pähe kulunud, saadaksegi kirja korralikud ajad. Järgmisele rajale siirdudes algab aga kõik nullist peale ning taaskord kulub tohutu hulk ringe, ressurssi ja aega, et hoog üles saada. Põhjus on tihtilugu selles, et sõitja tegelikult ei tea, MIKS ta eelmisel rajal kiire oli. Nagu igal alal, nii tasub ka ka kardisõidus enne pisut mõelda, saada kelleltki kogemusi, vältida teiste vigu, saada lahti valeharjumustest ja õppida ette mõtlema. Lisaks on olemas veel eriharjutused, mis aitavad arvestada kaasvõistlejatega, valida võistlusolukorras rajal tugevamat positsiooni, looma olukordi, mitte nendele reageerima, teadmised kardi raami, mootori ja rehvide tööst, sõidujoontest ning palju-palju muud.

Seda kõike me oma trennides üritamegi pakkuda. Lisaks loomulikult õpitakse trennis selgeks võistlusreeglid, lipud ja muud elementaarsed võidusõiduga seotud asjad. Oleme teinud koostööd ka erinevate spordiklubide treeneritega, kes aitavad järele sõitjate üldfüüsilist poolt, sest terve keha on terve vaimu aluseks.

Andrei Bersenev: Karditrenn annab paljuski oskuse vältida ohtlikke olukordi nii sõiduteel kui võistlusrajal. Lisaks noore enesekindlusele arendab trenn veel olulisel määral reaktisoonikiirust ning analüüsivõimet nii tehnika kui iseenda osas.

Andre Soom: Ja lisaks eelnevale - kui keegi tõepoolest tahab ja otsustabki saada võidusõitjaks, kuid tal ei ole sellel alal mitme põlvkonna jagu esivanemaid või muid tutvusi, siis kardikool kindlasti avab ukse järgmisele tasemele. Iga treeneri huvi on ju kasvandike parimad saavutused. FK Kardikoolil on head suhted kõikide Eesti karditiimidega. Iga sõitja saab kindlasti tõsise tahte korral jätkata karjääri võistluskardis. Edasine on kinni igaühe enda kiivri all.

Kes peaksid tulema kardikooli?

Andre Soom: Põhimõtteliselt võivad FK Kardikooli tulla kõik, kellel jalad pedaalidele ulatuvad ja kogemusest kordades olulisem on kogemuse saamise soov. Seni kõige vanem õpilane on olnud 57 aastane. Tihti arvatakse, et võidusõit on ainult meeste teema, kuid meil on vastupidiseid näiteid kuhjaga. Trennis on alati käinud ka õrnema soo esindajaid ja nii ka praegu. 2012. aasta suvel oli hetk, kus tüdrukuid oli trennis rohkem, kui poisse. Ja ka võistlusspordist pole näiteid vaja kaugelt otsida, võtame kasvõi Nanci Ristla, Siret Räämeti või Ira Sidorkova. Kui pöörata pilk lääne suunas, siis Rootsi meistrivõistlustel on kogu aeg olukord, kus "patsid teevad ära".

Andrei Bersenev: Võivad tulla kõik, kelle sooviks on õppida karti juhtima ning sellega kiiresti ning turvaliselt sõitma, seda sõltumata vanusest, senistest oskusest jne. Roli Kardikooli ainukene piirang on, et laps peab olema vähemalt 6 aastat vana.

Millistest treeningkomponentidest koosneb üks hooaeg karditrennis?

Andrei Bersenev: Roli Kardikooli hooaeg algab esmalt ohutuse teemaliste loengutega, aga juba esimesel trennil saavad õpilased proovida sõitu kardiga. Edasi õpitakse kurvi läbimist, pidurdamist, möödasõitu, võistlustaktikat jne. Loomulikult viiakse end kurssi tehnikaga, seda nii praktilise kui teoreetilise poole pealt. Kõikide loengutega kaasnevad veel praktilised harjutused võistlusrajal. Juba edasijõudnute õpilastega viime läbi kardikooli enda sisemeistrivõistlused. Triobeti rada, kus meie kool tegutseb, on oma piisava raja laiusega väga sobilik koht möödasõitude harjutamiseks ning võistluste korraldamiseks.

Oleme mõnigal määral piiranud oma õpilaste arvu, et jätkuks piisavalt aega iga õpilasega individuaalselt tegelemiseks. Pärast iga treeningut rajal jagame õpilasele nõuandeid, selgitame nende vigu ning vigade tekkepõhjuseid. Kõik selle nimel, et ikka olla rajal kiirem ja seeläbi edukam. Õppesessiooni pikkuseks on harilikult 4 kuud, pärast mida saab noor võidusõitja diplomi.

Andre Soom: Üldiselt sõltub palju noore varasemast sõidukogemusest. Praktiliselt alustab iga sõitja oma erinevalt tasemelt ja tegeleb trennis talle püstitatud ülesandega. FK Kardikoolis sobib Viimsi siserada algõppeks väga hästi ning uute algajatega alustame sügiseti, kui välirajal ilm enam sõita ei luba, mis muidugi ei tähenda seda, et muul ajal ei saaks treeningutega liituda.

Viimsi rada on väga väikesel pinnal ja praktiliselt kogu ulatuses treenerile hästi nähtav. Seega saab seal väga hästi õppida rooli ja pedaalide tööd, sujuvat sõidujoont, pidurdamist, kaalujaotust ja kõike muud, mida alguses vaja. Kartidel jätkub Viimsi raja jaoks võimsust rohkem kui küll ja see tagab, et kevadel välirajale siirdudes on sõitjal piisavalt tunnetust, oskusi ja teadmisi liikumaks edasi, et hakata õppima laial välirajal võidu sõitmist.

Umbes samal ajal saavad ka alguse erinevad võistlused, mis on õpitule heaks väljundiks. Ja suve teises pooles eralduvad püsivamad ja edasipüüdlkumad, kes pürgivad edasi võistluskardi suunas. Konkurentsivõimelise tehnika soetamine on suur otsus. Oleme alati leidnud oma kasvandikele võimalused võistlustehnika korralikult ära proovida. Ja kui otsus on kindel, aitame ka soetamisel ja tiimi valikul hea nõuga.

Milliseid edusammud on saatnud teie kardikooli vilistlasi?

Andrei Bersenev: Meie kardikool töötab alates 1997. aastast, seega juba 17 aastat. Selle aja jooksul on meie käe alt läbi käinud üle 100 Eesti meistrivõistlustel osalenud noort kardiõpilast. Selle aja jooksul on võidetud üle 130 võidusõidu, saavutatud üle 250 poodiumikoha ning sõidetud üle 200 kiireima ringi. Täna tuntuimad Roli Kardikooli lõpetanud on tänaseks Eesti aasta parimaks ringrajasõitjaks valitud Martin Rump, Jüri Vips, Kenneth Hildebrand, Egor Popov, Artur Ploom, Aleksandr Vilajev jt.

Andre Soom: tänasel kujul on FK Kardikool tegutsenud alles kolm hooaega ja loodame, et tõeline edu alles tuleb. Eesti meistrivõistluste sarjas osalevad saabuval hooajal Rotax Max klassis AIX Racing tiimi koosseisus Hannes Tammpere, Andre Abel ja Raiko Annask. Rotax Junioris teeb debüüdi Tomas Sarlin. Väiksemates klassides teevad mehetegusid Ants Markus Karu ning Marten Ojasaar. Debüüdi teeb sel aastal Daniel Kuznetsov. Pärast Rotax Minimaxi kadumist on lahtine Daniel Bittmani saatus. Talendisarja "Megastarter" võitja Martin Pankratov organisatoorsetel põhjustel võistluskardis starti ei jõudnudki.

Oleme aidanud nõu ja jõuga veel mitut tegevsõitjat, kes ei ole otseselt meie trennis käinud. Tahaks loota, et sel hooajal saab käe valgeks ka Karel-Oskar Oja. Ootelistis on veel nii mõnigi nimi, mida täna veel välja ei ütle, kuid loodame parimat juba käesoleval aastal.

Kui palju mängib võidusõitja karjääris rolli ettevalmistus teooria osas?

Andrei Bersenev: erinevalt muudest arvamustest mängib teooria võidusõidus siiski väga suurt rolli. On teada, et kõige paremini areneb noor siis, kui õppeprotsessis kasutada koos teooriaga ka praktikat. Nõnda kinnistub kõik õpitu läbi praktlise kogemuse. Näiteks teadmata, kuidas õigesti pidurdada, on küll võimalik proovida ning läbi praktlise kogemuse saavutada ideaalne tulemus. Siin taandub aga kõik omakorda küsimusele, kui palju kõiksugu selline proovimine aega ja muud ressurssi kulutab. Igal juhul on mõttekam mõningad põhitõed enne selgeks saada.

Andre Soom: Arvan, et talendikal sõitjal on väheste teadmistega samuti võimalik kiireks saada, kuid seda tohutu aja- ja ressursikuluga. Siiski, good luck is what happens if preparation meets opportunity... Me püüdleme selles suunas, et just see juhtukski.

Suured tänud vastuste eest!

Leia rohkem infot kardikoolide kohta lehekülgedelt:

www.roli.ee

www.fkkeskus.ee

 

Foto: FK Keskus

 

EST RUS ENG

Üldinfo

Eesti Autospordi Liit on Eesti Autoklubi (13.10.1924-16.06.1940) ja Eesti Autoliidu (1947-1988) õigusjärglane ning nende tegevuse jätkaja. EAL on Rahvusvahelise Autoliidu FIA liige alates 11. oktoobrist 1991. a, omades FIA põhikirja art 3.1 kohaselt Rahvusliku Autoklubi staatust. EAL on Rahvusvahelise Autoliidu FIA poolt volitatud ainupädev autospordi ja autonduse edustaja Eesti Vabariigi territooriumil.

Autosport 2019

Meie autospordi kuldne aasta kogu oma kirevuses on nüüd kaante vahel ja saadaval raamatukauplustes üle Eesti ja veebipoest aadressil http://makse.autosport.ee/shop

Saa teada meie aegade kirkaima spordisaavutuse telgitagustest asjaomaste suu läbi, loe sisutihedaid ja värvikaid kokkuvõtteid erinevate autospordialade aasta olulisematest sündmustest-sarjadest ja naudi efektseid ülesvõtteid, mis nähtut-kogetut parimal moel edasi annavad.

veebitehas