Kümme küsimust – Juhan Mänd

autosport.ee alustab uue rubriigiga, millel nimeks "Kümme küsimust". Idee sai tuule tiibadesse mõni aeg tagasi Kohtunikekolleegiumi esimehe Raul Koovi ja Tehnikakolleegiumi esimehe Karmo Uusmaaga tehtud intervjuudest. Autospordiga on Eestis seotud väga palju inimesi, kellest enim tähelepanu pälvivad arusaadavatel põhjustel sõitjad. Kuid selleks, et kõik toimiks, on lisaks sõitjatele vaja entusiaste, korraldajaid, kohtunikke, ametnikke, autospordi kajastajaid ja palju teisi vajalikke persoone. Rubriigi Kümme küsimust eesmärgiks ongi tutvustada erinevaid inimesi, kes Eesti autospordis toimetavad. Küsimused selles rubriigis on kõigile ühesugused.

Esimeseks intevjueeritavaks selles rubriigis on Juhan Mänd. On raske ette kujutada rallit Eestis ilma Juhanita. Rallikomitee liige, aktiivne liige rallide žürii töös, mees kellele läheb korda see, mis Eesti autorallis toimub. Ja mitte ainult see, mis koduses autorallis toimub, tähelepanu ja kaasaelamist jagub tal ka piiri taga sõidetavatele võidusõitudele.

1. Kuidas üldse sattusid autospordi juurde?

Aktiivse autosportlase karjäär algus oli 1979, mil osalesin esmakordselt autoorienteerumisvõistlusel, hiljem kuni 1990 aastani ka autorallidel nii meil kui ka mujal. Et 1989 kuni 1994 töötasin ka Eesti Autospordi Liidus, sain sealt ka hulgaliselt kogemusi nii korraldaja kui ka kohtunikuna.

2. Millised on Sinu ambitsioonid autospordis? Kuidas plaanid eesmärke täita?

Ega selles vanuses mingeid ambitsioone eriti pole. Üritan siiski oma panust anda nii EAL rallikomitee liikmena, kuhu olen vaheaegadeta kuulunud alates 1994. aastast, kui ka Apellatsioonikomisjoni ja Kohtunikekolleegiumi liikmena.

3. Millega tegeled igapäevaselt ja kui paljud üldse Sinu suhtlusringkonnast teavad, et tegeled autospordiga?

Igapäevaselt olen pensionär, kuid töötan ka autode ümberehitusfirmas Avestark. Usun, et tutvusringkonnas on minu autospordialase tegevusega kõik kursis.

4. Autosport neelab suure osa Sinu vabast ajast. Kuidas Sinu lähedased Su hobisse suhtuvad?

Eriti pole kurtmist olnud.

5. Mis on autospordis sellist, mis hoiab Sind päevast-päeva selle juures tegutsemas?

Minu jaoks on üsna põnev jälgida noorte sõitjate arengut. Teine huvipakkuv teema on võistluste korralduspoole sujuvus ja reeglitepärasus Eestis.

6. Kuidas ja kui palju jälgid autosporti väljaspool Sinuga seotud võistlusi?

Noh, vormel-1 ja ralli MM on ikka päevakavas, kas siis TV-st või interneti vahendusel.

7. Kas ja kui palju on Sinu seotus autospordiga muutnud Sinu tavaliiklemise harjumusi? Kuivõrd autosport on aidanud Sinust teha paremat liiklejat?

Et autosport on aidanud auto teelpüsivuse piire tunnetada, on sõidustiil ja muud liikluskombed (seda küll iseenda hinnangul) üsna OK.

8. Mis oleks Sinu unistuste võistlusauto ja millisel võistlusrajal sellega sõita sooviksid?

Seda on praegu juba päris keeruline hinnata, sest uuemate aparaatidega sõidutatava-ja sõidukogemus puudub. Ehk B-rühma Audi Quattro ja Humalamäki.

9. Millised on Sinu muud hobid lisaks autospordile?

Ega suurt aega jää. Niisama nokitsen aias vahelduseks.

10. Eesti autosport saab üsna pea 100 aastaseks. Kui valitaks Eesti autospordi sajandi persoon, siis kes see olla võiks ning miks?

Kui jutt on 20. sajandist, siis Uno Aava. 21. sajandil Markko Märtin.

foto: Kaido Saul, rally.ee

EST RUS ENG

Üldinfo

Eesti Autospordi Liit on Eesti Autoklubi (13.10.1924-16.06.1940) ja Eesti Autoliidu (1947-1988) õigusjärglane ning nende tegevuse jätkaja. EAL on Rahvusvahelise Autoliidu FIA liige alates 11. oktoobrist 1991. a, omades FIA põhikirja art 3.1 kohaselt Rahvusliku Autoklubi staatust. EAL on Rahvusvahelise Autoliidu FIA poolt volitatud ainupädev autospordi ja autonduse edustaja Eesti Vabariigi territooriumil.

Autosport 2018

Järjekorras 16. raamat sarjast „Eesti autosport“ on pilguheit 2018. aastale Eesti autospordis. Raamatust leiab kõigi alade põhjaliku hooaja kokkuvõtte nii eesti kui inglise keeles, statistikat ja hulgaliselt pilte.

Saadaval Apollos ja Rahva Raamatus ning EAL kontoris Mustamäe tee 4.

veebitehas