Nädalavahetusel sõideti Suur Võidusõit 2015

Tänavuse ringrajahooaja oodatuim tähtsündmus Suur Võidusõit 2015 kujunes meeliülendavaks nii sõitjatele kui pealtvaatajatele. Juba mullu Soome Autospordiföderatsiooni poolt aasta parimaks võistluseks valitud Suur Võidusõit oli sel aastal veelgi vägevam ning ilmselt saab kohalikku ringrajaelu juhtiv tähtsündmus seda olema tulevikus veelgi.

Rajal rohkem kui sada võistlusautot

Suur Võidusõit 2015 on rahvusvaheline autospordi võistlus, mis lisaks kohalikule meistrivõistlustesarjale tõi starti Soome ning Baltimaade meistrivõistlustel osalevad autod. Ühtekokku jagunes 135 osa võtnud autot 9 võistlusklassi, eestlasi oli neist stardis neljas - BMW 325 Cup, vormel-Scandic, HRX Camaro V8 ja Baltic Open.

Põnevaimad võistlussõidud peeti eestlaste jaoks muidugi klassis BMW 325 Cup, mis tänavuste tehniliste reeglite ühtlustamise järel startis koos soomlaste Xtreme Race autodega. Tegemist on samasuguste BMW 325 autodega, kuid mis veel eelmisel aastal olid mõnevõrra teistsuguse spetsifikatsiooni tõttu meie meeste autodest ringi peale kuni 1,5 sekundit kiiremad. Kui kiired on eestlased aga vahetus konkurentsis, seda ei osanud enne võidusõitu ennustada keegi.

Kastanid tõi eestlastele tulest välja Mikk Maaten

Eestlased näitasid juba kvalifikatsioonis, et nendega tuleb sel aastal arvestada. Kvalifikatsioon oli seda põnevam, et esimesed 12 autot mahtusid koguni 1 sekundi sisse. See tähendas, et pisemgi eksimus lõppes sõitjale mitme koha loovutamisega stardiruudustikus.

Teiselt kohalt startinud Mikk Maatenil õnnestus peagi tõusta liidrikohale ning sealt edasi kellestki talle konkurenti polnud. Soomlaste omavaheline kemplemine üksnes kasvatas Maateni edumaad ning nii oli Eesti-Soome maavõistlus saanud kõigile üllatusliku vaheseisu 1:0.

Umbes sarnase stsenaariumi järgi kulges ka BMW-de teine võistlussõit, kus võidumees oli taaskord heas hoos Mikk Maaten. Sprindisõitude kokkuvõttes seis 2:0 Eesti kasuks.

Nobedana näitas end seesama kollane BMW ka 45-minutilises kestvussõidus. Kuna antud formaat võimaldab sõidu käigus võistlejat vahetada, siis teiseks sõitjaks oli soomlaste vastu appi kutsutud Eesti üks lootusandvamaid noori võidusõitjaid Tristan Viidas. Viimasena mainitu ka alustas sõitu ning kuna stardipositsioon oli tagasihoidlik kaheksas, tuli Viidasel teha ettepoole jõudmiseks ränka tööd. Peaaegu igal ringil möödus Viidas kellestki ning pani publiku seeläbi võidusõidule tõeliselt kaasa elama. Boksipeatuseks oli ekipaaž nr 61 jõudnud neljandale kohale. 

Edasi oli kord Maateni käes, kes suutis veel ühest konkurendist mööduda ning tõusta seeläbi poodiumiväärilisele kolmandale kohale.

Samas sõidus lõi ühtlasi kaasa tuntud meelelahutaja Henrik Normann, kes võistles koos Kasmar Tunderiga.

Vormel-Scandic pakkus tulist heitlust

Suur Võidusõit 2015 tõi loomulikult starti ka vormelid. Vormel-Scandic pakkus dramaatikat juba enne sõidu algust. Parima stardikoha eilses kvalifikatsioonis välja sõitnud Tõnis Vanaselja oli sunnitud startima boksist, teiselt kohalt üllatuslikult alustanud Jan-Erik Meikupi ees oli seega tühi tee, kuid noormees jäi stardis stoppama ning Raimo Kulli haaras liidrikoha.

Tasapisi vahet kasvatades ta seda enam ei loovutanudki, ehkki sõidu lõpu poole avanes võimalus, et finišilippu ta ei näegi. Nimelt oli tõrkuma hakanud Kulli vormel-Renault' jõuallikas.

Kuid põnevamad duellid toimusidki tagapool. Boksiteelt startinud Vanaselja jõudis kiiresti ees sõitvale grupile järele ning hakkas samm-sammult ettepoole tõusma. Esimene ohver oli Keijo Kaasik, seejärel Karl-Gustav Annus. Rohkem nõudis aega Frederik Pihlakasest möödasaamine, kuid viimase masina tehnilise vea tõttu oli see siiski lõpuks võimalik. Enne aga jõudsid mehed publikule pakkuda nauditava duelli.

Vormel-Scandic pakkus põnevat võidusõitu ka pühapäeval. Eile ebaõnnega kimpus olnud, kuid täna parimalt stardipositsioonilt alustanud Tõnis Vanaselja ei vääratanud ning suutis lõpuks vastu panna valitseva Eesti meistri Raimo Kulli pingutustele.

Neljandalt kohalt startinud Kulli möödus juba sõidu alguses Spin FM-i kurvis noorest Jan-Erik Meikupist, kuid nii mõnedki ringid tuli veeta Frederik Pihlakase järel. Ülejäänud vormel-Renault'dest uuemal mudelil võistlenud Pihlakas oli aga taaskord kimpus tehniliste probleemidega ning seni visalt Kulli autole vastu pannud masin ühel hetkel lihtsalt väsis. Pihlakast sai omakorda mööda ka Meikup.

Kulli tõusis niisiis Pihlakasest mööda ning asus liider Vanaseljat jälitama. Mitmesekundiline vahe hakkas kahanema 0,3-0,5 sekundi kaupa ning juba mõne ringi pärast olid mehed rajal koos. Kulli püüdis kogu väest ning võttis raja kõrvaltki lisa, kuid paraku sai 15-minutiline sõit enne otsa. Võitja Tõnis Vanaselja, teine koht Raimo Kulli ja kolmas Jan-Erik Meikup.

Rajal veel teisigi põnevaid klasse

Eestlasi jagus lisaks klassidesse HRX Camaro V8 ja Baltic Open. Esimeses tegid kaasa Raivo Hääl ning Raivo Tamm. Paraku oli sunnitud viimane neist esimeses sõidus katkestama ning teise starti ta ei jõudnudki. Baltic Open klassi arvestuses tuli kategoorias BTC 1 esikohale Peeter Peek, kes oli ühtlasi parim selles klassis rajal käinud eestlane.

Põnevaimad võidusõidud peeti maha Porsche GT3 Cup klassis, kus rajal oli soomlasest neljakordne autoralli maailmameister Juha Kankkunen. Maailmakuulus 56-aastane elav legend sai päeva peale kiiruse üles ning võistlussõidud lõpetas soomlane 6. ja 7. positsioonil.

Pikima stardirivi moodustasid aga võistlusklassi Legends autod. Kui Porschesid jagus korraga rajale umbes 20, siis pisikesi Legendse koguni 32 tükki.

Võimas meelelahutusprogramm

Lisaks põnevatele võidusõitudele sai publik osa koguperelaadast ning live-kontsertitest. Esinejateks olid Elina Born & Stig Rästa, Ines ning Koit Toome koos ansambliga Radar. Kuna tegemist oli Jaak Joala 65. sünniaastapäevale pühendatud kontserdiga, siis tulid esitusele peamiselt filmist "Teisikud" tuttavad hitid.

Kogu autospordinädalavahetuse võttis kokku Suur Võidusõit 2015 peakorraldaja Toivo Asmer järgmiselt: „Nädalavahetus läks korda suurepäraselt. Suur osavõtjate arv pakkus rajal tihedat konkurentsi, mis on ainult kasuks Eesti ringrajaspordile!” Jääb vaid nentida, et ka ringrada liigub järjest enam selles suunas, et aasta tähtsündmuseks on pika stardinimekirjaga rahvusvaheline üritus, kus lisaks omadele on esindatud ka meie lähinaabrite võistlusklassid.

Foto: Jaanus Ree

EST RUS ENG

Üldinfo

Eesti Autospordi Liit on Eesti Autoklubi (13.10.1924-16.06.1940) ja Eesti Autoliidu (1947-1988) õigusjärglane ning nende tegevuse jätkaja. EAL on Rahvusvahelise Autoliidu FIA liige alates 11. oktoobrist 1991. a, omades FIA põhikirja art 3.1 kohaselt Rahvusliku Autoklubi staatust. EAL on Rahvusvahelise Autoliidu FIA poolt volitatud ainupädev autospordi ja autonduse edustaja Eesti Vabariigi territooriumil.

Autosport 2018

Järjekorras 16. raamat sarjast „Eesti autosport“ on pilguheit 2018. aastale Eesti autospordis. Raamatust leiab kõigi alade põhjaliku hooaja kokkuvõtte nii eesti kui inglise keeles, statistikat ja hulgaliselt pilte.

Saadaval Apollos ja Rahva Raamatus ning EAL kontoris Mustamäe tee 4.

veebitehas