Intervjuu Kuldar Sikuga

Alustame uut aastat ühe korraliku intervjuuga, kus Rauno Paltser esitas küsimusi eelmise aasta Eesti edukaimale kaardilugejale Kuldar Sikule. Möödunud aastal istus Kuldar Ukraina rallimehe Juri Protasovi kõrval ja mehed tulid hooaja kokkuvõttes WRC2 sarjas kolmandale kohale.

Kuidas sattusid autoralli juurde?

Autoralli juurde sattusin tänu isale ja Valdur Reinsalule. Töötasin alates 1997. aastast Valduri juures mehaanikuna ja tema alustas just sellel ajal minu isa kaasaaitamisel rallispordiga. 1998. aasta alguses olin Valduri mehaanik, poole hooaja peal tahtis ta aga vahetada kaardilugejat. Tegelikult pole ma tema käest seda kunagi küsinud, et kust tal selline mõte tuli, kuid minu jaoks oli see pigem töökäsk - sina, Kuldar, tuled mulle nüüd kaardilugejaks. Sellest hetkest sai minust kaardilugeja. Omasin null kogemust, kuid julgesin (loe: pidin) pakkumise vastu võtma ja siin ma praegu olen…

Tegid kaardilugejana debüüdi 1998. a, kui lugesid Liivimaa rallil Valdur Reinsalule kaarti. Kas kohe esimesest sõidust oli selge, et Sinust saab paremal istmel istuja, mitte see, kes juhiste järgi rooli keerab?

Ausalt ei mäleta, kuidas esimene võistlus läks. Ka ei meenu mulle see hetk, et oleksin endale sisendanud, näed nüüd olengi kaardilugeja. Aga püüdsin alati sisendada seda mõtet, et pean oma sõitjat usaldama, sest tema usaldab mind. Eks asjad kulgesid oma rada pidi. Sel ajal, kui ma veel Valduriga rallit sõitsin, osalesin ju veoauto krossil GAZ 52-ga ja paaril rallikrossil Ford Sierraga. Kuid sellist mõtet polnud kunagi, et tahaks ise rallit sõita.

2003. aastal algas Sinu koostöö Urmo Aavaga. Kuidas teie teed ristusid? Kas võrreldes Reinsalule lugemisega pidid Urmoga ühte autosse midagi muutma ka lugemise stiilis?

2002. aasta lõpus sai Urmo võimaluse liituda Suzuki JWRC tiimiga. Urmo ning tema tolleaegne kaardilugeja ja manager Toomas Kitsing otsustasid, et autos peaks olema esiteks noored hakkajad mehed, ja teiseks, et kaardilugeja oleks kerge. Neil tekkis mingi nimekiri ja mäletan, et kunagi novembrikuus tehti mulle pakkumine. Võtsin pakkumise vastu.

Eks alguses oli mul suht raske, sest Urmo hakkas kasutama nii öelda uut legendi süsteemi kus 1 oli aeglane kurv ja 6 kiire. Veetsime koos metsas päris mitu päeva. Kuid kõige raskem oli vast ikka esimene võistlus. Võite ise ette kujutada kaht Eesti meest kuulsal Monte Carlo rallil: asfaldi ralli, välismaine professionaalne tiim, kõrged mäed ja loomulikult “meeldivalt etteaimatavad” ilmastikuolud.

Samal aastal osalesite ka esimest aastat JWRC sarjas, mille lõpetasite kokkuvõttes neljandana. Olid seni osalenud vaid Eesti meistrivõistluste rallidel. Mis oli Sinu, kui MM-sarja uustulnuka jaoks alguses kõige raskem?

Kõige raskem oligi see, et piltlikult öeldes visati meid vette tundmatus kohas. Päevad ja rallid olid pikad. Katsed ja pinnased sellised, millest ei osanud undki näha. Võõrkeelne tiim. Uued kohustused meedia ja tiimi ees. Tihe konkurents. Ning kõik see toimus veel riikides, kus me polnud varem kordagi käinud.

Eks ikka juhtus, et tutvumise ajal ei leidnud õiget teed üles või et päev oli nii pikk, et peale legendide parandamist sai magatud vaid paar tundi. Õnneks oli meil abiks suur ja professionaalne tiim, see tegi elu natuke lihtsamaks.

Kokku sõitsite JWRC sarjas viis hooaega. Kahel neist (2006, 2007) jäite hooaja kokkuvõttes rootslaste järel teiseks. Kui nüüd tagantjärele nendele hooaegadele tagasi vaatad, siis mille taha need kaks JWRC MM-tiitlid jäid?

Tagantjärgi on muidu lihtne öelda, mida oleks pidanud tegema teisiti. Kuid arvan siiski, et tol hetkel tegime kõik õigesti. Eks meid jääb kummitama loomulikult 2006. aastal Soomes korraldatud aluspesu draama ja 2007. aastal viimase etapi väljasõit. Aga samas mulle meeldib, et nendel aastatel sai iga katset sõidetud kui viimast. Konkurents oli meeletu (Andersson, Meek, Wilks jt.) Eks see maksis meile ka kindlasti kätte, kuid nagu juba ütlesin, et tagantjärgi targutada võib alati.

2007. a hooajal sõitsite Urmoga paralleelselt JWRC MM-sarjaga kaasa ka esimesed WRC etapid. Võistlusmasinaks Mitsubishi Lancer WRC 05. Samal aastal tuli ka info, et Suzuki plaanib tulla WRC sarja Suzuki SX4 WRC masinaga. Per-Gunnar Andersson edestas hooaja kokkuvõttes teid 5 punktiga ning sõitis järgneval aastal SX4 WRC roolis. Kui JWRC meistriks oleksid tulnud Urmo ja Kuldar, kas siis oleks see koht olnud teie?

Arvan, et sinu pakutud asjade käik on loogiline, aga tol hetkel tuli arvestada ka muuga. Esiteks oli Andersson Suzuki tiimi bossi soosik, teiseks tehti meilegi võimalus osaleda Suzuki WRC programmis. Samas teadsime ka, et nende masin on veel toores ja arendust vajav. Nendest asjadest lähtuvalt ei saanudki meist Suzuki WRC tiimi tehasesõitjaid ning vaadates nende tulemusi, siis mina küll väga ei kahetse.

Kuidas tekkis või kelle idee oli WRTE ehk World Rally Team Estonia?

Idee tekkis arvatavasti koostöös sponsoritega. Tegelikult on päris huvitav tagantjärele mõelda kuidas koostöö sujus ning mis ideesid suudeti genereerida. Ning kõik see toimus arutelu ja põhjenduste käigus. Sellest on Urmo ehk saanudki endale kogemuse suurte asjade korraldamiseks. Siinkohal veelkord suured tänud Oliver Kruudale, Margus Kangurile ja Are Altrajale meisse uskumise eest.

2008. a aastal vahetasite Mitsubishi tolleaja rallimaailma tippauto Citroen C4 WRC vastu. On Sul hetkel meenumas selle hooajaga seoses mõnda lahedat või naljakat seika, mida tahaksid lugejatega jagada?

Kindlasti oli naljakaid hetki palju, kuid ehk üks eredam oli kindlasti Türgi ralli katsevõit ja üks eriline käemärk, mida Urmo katse lõpus kaamerameestele näitas suurest rõõmust. Naljakas juhus oli ka Jordaania rallil. Seal oli katse, mis kulges mööda Jordaania jõe idakallast. Läänekaldal oli Iisrael. Tutvumise ajal tuli sõita läbi passikontrolli, kus tunnimees oli täiesti “pilves”. Sellele kalashnikoviga noormehele oli suht keeruline selgeks teha, et ME EI OLE AMEERIKLASED. Õnneks kõik laabus. Paar aastat hiljem olin samas kohas aga Otiga. Ning jälle peeti meid kinni ning öeldi, et praegu ei saa katsele minna, sest nad lõhkavad maamiine. Küsisime, et kas on mingi oht? Vastati, et ei ole. No passisime siis seal kontrollpunktis ja vaatasime kuidas u 500 m kaugusel lõhati maamiine. Ott tõusis auto lävepakule, et paremini näha ja kus siis pisteti kisama. Anti mõista, et olukord on hullult ohtlik. Saa sa neist siis aru.

Järgneval hooajal sõitsite koos Urmoga Ford Focus WRC võistlusmasinal kaks MM-rallit – Iirimaa ja Norra. Just Iirimaa teedel pakkusite Eesti rallifännidele palju rõõmuhetki, kus avapäeval valitsenud jubedates tingimustes korra ka ralli liidriks kerkisite. Kui jubedad need tingimused too päev seal Iirimaal olid ning kui olite ralli liidriks tõusnud, siis mis emotsioonid valitsesid autos, hooldusalas?

See, et saime Iirimaal ja Norras sõita, oli niigi ime. Majanduslik olukord oli meeletult muutunud ja Malcolm Wilson tuli meile palju vastu, et me need kaks võistlust üldse sõita saime.

Iirimaa olud olid aga tõesti väga hullud: paduvihm, kiired ja kitsad katsed ning loomulikult üritati lõigata kõiki kurve. Meie edu esimesel päeval oli pigem tingitud heast rehvivalikust. Valisime naelteta lamellrehvi. Teised aga enamasti vihma šlikid. Eks olulist rolli mängis ka see, et tegemist oli hooaja esimese ralliga ning kaotada oli vähe aga võita palju. Meie alalhoidlik algus tasus end ära, kuigi jah õhtuks meie õnn pöördus. Kindlasti oli meil peale hooldust juba pinge ka peal ning nii saigi ühte vasakusse kurvi ehk liialt kiirelt sisse mindud…

Emotsioonid olid hoolduses imelikud, sest iseenesest olime püüdnud lihtsalt autot teel hoida ja mitte vigu teha. Kuid nüüd juhtisime rallit, ilma et oleksime näinud meeletult vaeva (kuigi olgem ausad, isegi sellise sõiduga oli päris mitmel korral külm higi otsa ees). Aga eks autosport ongi tarkade ja julgete ala. Iga kord ei võidagi kõige kiirem mees.

Peale Norra rallit WRC masinaga duot Aava – Sikk enam rallifännidel näha ei õnnestunud. Osalesite veel paar rallid Honda Civic Type-R masinal ning hooaja lõpetasid Martin Kanguri kaardlugejana. Miks see MM-hooaeg nii lühikeseks jäi?

Masu tuli peale ja kahjuks polnud rohkem võimalusi.

Aastal 2010 algas Sinu koostöö Ott Tänakuga ning osalesite lisaks Eesti meistrivõistlustele ka MM-sarjas Pirelli Star Driver klassis, kus kahel rallil ka klassivõidu võtsite. Kuidas Teie koostöö alguse sai ning kas võrreldes Urmoga pidi muutma midagi ka lugemises?

See oli jällegi juhuste kokkusattumus. Mul oli vähe tegevust ja töötasin ühe Markko tuttava juures. Sealt vist Markko tuligi mõttele mind punti võtta. Loomulikult olin nõus.

Suures plaanis on Oti ja Urmo kiiruslegend sarnane, kuid nii nagu kõik inimesed on erinevad, on ka kiiruslegendid ikkagi personaalsed. Eks seetõttu on ka erinevatel sõitjatel erinevad soovid. Oti puhul oli vast minule kõige suurem erinevus selles, et ta soovis kuulda kurvi järgi olevat distantsi. Oleme ausad, koostöö ei sujunud alguses kindlasti nii hästi kui oleksime soovinud.

Järgneval aastal osalesite Tänakuga SWRC sarjas, kus võitsite küll kolm MM-rallit, kuid aasta kokkuvõttes pidite tunnistama soomlase Juho Hännineni paremust. Kolmest kaks rallit võitsite asfaldil. Oli see teile endale ka üllatus, et asfaldil nii kiiret tempot suutsite näidata? Kui palju erineb kaardilugeja töö asfaldirallil kruusarallist?

Mulle on asfaldi rallid alati meeldinud. Kindlasti on asfaldil palju raskem kui on keerulised olud (sajab või on libe). Aga kui on kuiv asfalt ja väga ei lõigata kurve ning tee on puhas, siis on tõesti hea sõita. Eks meil oli mõlemal rallil natuke õnne ka. Arvan, et kui on olemas hea sõiduoskus kruusal, siis teoorias peaksid asfaldil ka hakkama saama. Loomulikult tuleb arvestada põhitõdedega, kuid Ott on tark sõitja. Töö mõistes pole suurt erinevust, aga nagu ütlesin, kui olud on head, siis on emotsioon väga hea. Asfaldil on kõik G jõud paremini tunda nii kurvis, pidurdamisel kui ka kiirendamisel. Pigem peab vaatama, et kael oleks tugev. Kui sõidad WRC autoga siis saad kasutada gravel crew abi. Siis on tööd rohkem. Katsete vahel tuleb gravel crewga ühendust võtta ja vajalikud parandused legendi sisse viia. Aga SWRC ei olnud see lubatud.

Oti mentor oli Markko Märtin. Kui suur osa nendes võitudes oli Markko teene, et just asfaldil nii kiired olite?

Eks see küsimus ikka rohkem Otile. Aga kogu kiiruslegendi loogika on Markko õpetatud. Ja kindlasti on siin suur osa kiirusest selles, et legend on õigesti kirja pandud. Kuid ega legend üksi ise kiirelt sõida, selleks on ikka juhti ka vaja.

Tänu headele esitustele teenisite Fordilt võimaluse sõita Walesi rallil Ford Fiesta RS WRC-l. Ralli õnnestus suurepäraselt ning lõpetasite kuuendana. Kui suureks üllatuseks teile endale selline tulemus oli ning kas siis hakkas juba vaikselt endale koitma ka, et uuel hooajal on vist klassivahetus ees ning WRC sarja täishooaega ootab? Või oli see juba enne Walesi teada, et sõidate uue hooaja WRC masinal?

Tollel hetkel oli veel palju lahtisi otsi. Ning mina püüdsin mitte väga uurida, mis ees ootab. See oli rohkem Oti ja Markko arutada. See hoidis mul ehk suurema pinge pealt ära, sest nagu arvata võib, oli pinget niigi palju.

Uuel hooajal oli nii positiivseid, kui ka negatiivseid hetki. Neist parim oli kindlasti Sardiinia MM-ralli kolmas koht. Kui nüüd sellele hooajale tagasi vaatad, siis mis Sa oled endale sellest hooajast nö tuleviku kogemusteks kaasa võtnud ning mida parema meelega ei meenutaks, kui just ei küsita?

Eks meenutada on palju, aga kõike ei tahaks veel avalikuks tuua. Antud hetkel on Otil uus võimalus ning eks teda ja mind on tümitatud piisavalt. Konkurents rallispordi tipus on terav ja määrav on nii füüsiline kui ka vaimne ettevalmistus. Seda mõlemal, nii juhil kui kaardilugejal. Kindlasti oleme sellest hooajast mõlemad kõvasti õppinud.

Hoolimata sellest, et tänavusel hooajal enam koostöö Tänakuga ei jätkunud, siis MM-radadelt Sa siiski eemale ei jäänud. Osalesid WRC2 sarjas koos ukrainlase Juri Protasoviga. Kuidas Protasov Sinuni jõudis ja kui kaua mõtlesid, kui sellele pakkumisele jaatavalt vastasid?

Andsin ühele oma välismaa tuttavale teada, et arvatavasti hooaja alguses pole mul tööd. Tema jagas info oma tuttavaga, kes töötas koos Juriga. Ja Juri just otsis uut kaardilugejat. Siis nad võtsid minuga ühendust, et kas olen huvitatud. Pigem oli nii, et mina tegin oma pakkumise ning Juri oli nõus. Aga see kõik juhtus paari päeva jooksul.

Kas lisaks vene keelsele lugemise oli veel muudatusi, mis vajas harjumist?

Eks slaavi kultuur on ka vähe teine. Rohkem avatud ja sõprusele rõhuv. Õnneks polnud Juri puhul vaja tegelda nii-öelda vennastumisega pudeli taga.

Kuidas ise möödunud hooaja kokku võtad ja mis toob hooaeg 2014?

Oli hooaja algul rohkem pabinas, kuid peale paari esimest katset tundsin ennast juba päris hästi. Üldjoontes on hea, et lõpetasime hooaja poodiumil, kuid kindlasti on kahju paarist tehnilisest viperusest, mis rikkusid hea tulemuse. Ise olen kõige rohkem rahul sellega, et ma sain vene keeles hakkama.

Hetkel on kindel, et tuleval hooajal ma Juriga koos ei sõida. Tema sponsori soov on näha sõitmas Ukraina meeskonda ja kahjuks/õnneks pole ma ukrainlane.

Oled MM-sarjas osalenud üle 10 aasta. Mis on Sinu arvates MM-sarjas selle ajaga kõige rohkem muutunud ning millise reeglimuudatuse võtaks tagasi, mis tänaseks kadunud ning millist hetkel olevat reeglit sooviks muuta?

Kõige rohkem on arvatavasti muutunud see, et kogu ralli ja ka elu on kolinud internetti. Sellest tulenevalt on publikut jäänud raja äärde vähem ning inimesed on muutunud väga mugavaks. Kõike peab teadma-nägema kohe ja katse võiks oma kodu eest läbi minna, aga nii, et tee katki ei läheks.

Reeglid muutuvad kogu aeg. Eks järgneva aasta WRC stardisüsteem on ju unustatud vana. Pigem häirib see, et juba mitu aastat järjest puudub FIA-l selge siht ja eesmärk, kuhu autoralli peaks arenema. Tootjaid sisuliselt juurde ei tule, reeglid muutuvad tihti ning vastassuunaliselt. Näiteks ühel aastal soovitakse rallisid teha pikemaks, aga järgneval jälle lühemaks.

Oled osalenud MM-sarjas kokku mitmetes eri võistlusklassides alates JWRC ja lõpetades WRC sarjaga. Kui peaksid valima nendest kõikidest MM-rallidest ühe lemmik hetke, siis milline see oleks ja miks?

Eks esimene ralli jääb ikka rohkem meelde kui teised. Mulle isiklikult oli 2003 aasta Monte Carlo ikka võimas elamus. Pealegi suutsime selle lõpetada ja meie mõistes üpris edukalt.

Kas tead, et Walesi ralli 2013 oli Sinu karjääri 90. MM-ralli? Kas Sa üldse sellisele statistikale tähelepanu pöörad või on see lihtsalt järjekordne päev „kontoris“?

Väga ei pööra ja Walesi ralli oli kindlasti järjekordne päev kontoris

Oled kokku sõitnud kuue erineva piloodiga - Valdur Reinsalu, Urmo Aava, Martin Kangur, Ott Tänak, Karl Kruuda, Juri Protasov. Kui peaksid neist igaühte iseloomustama ühe sõnaga, siis millised need sõnad oleksid?

Valdur - enesekindel

Urmo - analüütik

Martin - spordimees

Ott - saarlane

Karl - müügimees

Juri - avatud

Oled MM-rallidel kokku sõitnud nelja erineva WRC masinaga. Milline neist on Sulle kõige meeldejäävama mulje jätnud ning ootaks taaskohtumist ka tulevikus?

Kindlasti on igal masinal minu jaoks emotsionaalne mälestus. Mitsubishi WRC oli näiteks minu esimene WRC auto ning sellega teenisime Urmoga ka Mitsubishile viimased sõitja punktid. Aga Citroen C4 WRC oli minu jaoks väga põhjalikult ning tehniliselt läbi mõeldud auto, temaga võiks veel sõita küll.

Kui Sa pole parajasti rallidel, siis tegeled EAL noortetööga. Räägi natukene sellest projektist ning kas nende koolituste ajal on Sul silma jäänud ka mõni tulevane Markko Märtin või Kuldar Sikk? Milline on Eesti autospordi tulevik?

Noortetööga tegelen nii palju, kui aega jagub. Aitan isal viia läbi "Noored roolis" projekti ning korra aastas üritame korraldada noortele laagri koos sõiduõpetajatega. Kaardilugejate koolitus on muutunud mõnevõrra juba traditsiooniks. Neil koolitustel püüan edasi anda oma kogemusi ja aidata vältida vigu, mida olen ise teinud.

Kindlasti olen näinud neil koolitustel talendikaid noori, kuid kahjuks on autosport väga kallis ja keeruline ala. Kuid ka oma koolitustel rõhutan, et juhus on pime ja suure tahtmisega on kõik võimalik. Seda on ju tõestanud nii Markko, Urmo kui ka Ott. Kõik nad on pärit lihtsast perest ning väiksest Eestist.

Eesti autosport on iseenesest heas seisus, vaikselt hakkab tekkima ka loogiline arengu püramiid. Meie noored jõuavad maailma kõrgematesse sarjadesse, nii kardis, vormelis, krossis kui rallis. Kuid kahjuks on Eesti majanduse hetkeseis selline, et keeruline on leida toetajaid välismaal edasi võistlemiseks. Minu arvamus on selline, et hetkel puudub “lihtne” raha. See oli olemas, kui oli nii-öelda metalli aeg, transiidi aeg, metsa aeg ja kinnisvara aeg. Lühikese aja jooksul tekkis ärimeestel suur kasum ning neil ei olnud kahju seda investeerida sporti. Tänasel hetkel on ju Eesti majandus iseenesest heas seisus, aga kõik tiksuvad nii öelda mugavustsoonis.

Kõik alaliidud ja sportlased kurdavad, et aina raskem ja raskem on toetajaid leida. Siin näen, et riik peab tulema ettevõtjatele vastu ja leevendama nende maksukoormust, kui nad toetavad sporti, mitte vastupidi. Või siis tekib korralik riiklik toetussüsteem, millesse ma muidugi väga ei usu.

Kuna nii mina, kui ka paljud teised Eesti rallifännid koguvad Eesti sõitjate rallimudeleid ning leidub ka mudeleid, kus on Sinu nimi aknal, siis mind on alati huvitanud küsimus, et kas mudelitootjad küsivad sõitjatelt ja kaardilugejatelt ka luba mingi konkreetse ralli mudel teha või tuleb see ka endale üllatusena, kui mõni selline müüki tuleb? On Sul endal mõni enda nimega mudel? Kui jah, siis millised need on?

Ei küsi meilt keegi luba, või vähemalt mitte minult. Ja toodetakse ikka neid millel on turgu. Loomulikult kõige hinnalisemad on ikka eritellimusel tehtud mudelid. Mõned mudelid on minulgi, kuid ma pole koguja tüüp. Hetkel mul olemas: Citroen WRC C4 Urmoga, Mitsubishi Evo10 Pirelli Star Driver Otiga, Ford Fiesta WRC Otiga

Magusaim võit ja kibedaim kaotus?

2004. aasta Monte Carlo JWRC teine koht oli ikka meie jaoks suur asi, sest eratiimina edestasime kõiki teisi tehasetiime.

Kibedaid kaotusi paneks lausa kaks:

2007. a Korsika katkestamine ja kaotamine hooaja kokkuvõttes Anderssonile

2011. a Hispaania katkestamine ja kaotamine hooaja kokkuvõttes Hänninenile.

Lemmikralli, kus oled osalenud/tahaksid osaleda?

Monte Carlo on mind alati võlunud oma ettearvamatuse ja ajalooga.

Lemmikmasin, millega oled võistelnud /tahaksid võistelda?

B-rühma Peugeot

Kui saaks piirideta unistada ja valida ühe sõitja läbi terve ralliajaloo, kelle kõrval osaleda ühel MM-rallil, siis kes oleks see sõitja, milline oleks masin ja milline etapp?

Kaks unistust tegelikult:

Esimene: Uno Aava, London-Mexico City maratonralli ja Moskvitsh loomulikult. Uno on lihtsalt tõeline imemees. Antud võistlus polnud küll MM-ralli, aga püüdke ette kujutada seda aega ning olusid. Ja Moskvitshi tunneb Uno kõige paremini.

Teine: Markko Märtin, Soome MM ja ikka Fordiga. Arvan, et kommentaare pole tarvis.

 

Nimi: Kuldar Sikk

Sünnikuupäev: 20.06.1979

Piloodid, kellele kaarti lugenud: Valdur Reinsalu, Urmo Aava, Martin Kangur, Ott Tänak, Karl Kruuda, Juri Protasov

1998. a debüüt Liivimaa rallil. Piloodiks Valdur Reinsalu ja võistlusmasinaks Ford Sierra RS Cosworth 4x4

1998-2002. a koos Valdur Reinsaluga osalemine Eesti meistrivõistlustel

2003. a JWRC klassis 4.koht / Urmo Aava - Suzuki Ignis S1600

Kreeka MM-rallil JWRC arvestuses 3. koht

2004. a JWRC klassis 8. koht / Urmo Aava - Suzuki Ignis S1600

Monte Carlo MM-rallil JWRC arvestuse 2.koht

2005. a JWRC klassis 4.koht / Urmo Aava - Suzuki Ignis S1600

Sardiinia, Soome MM-rallil JWRC arvestuses 2.koht

2006. a JWRC klassis 2.koht / Urmo Aava - Suzuki Swift S1600

Türgi MM-ralli võit klassis JWRC

2007. a JWRC klassis 2.koht / Urmo Aava - Suzuki Swift S1600

Sardiinia MM-ralli võit klassis JWRC

WRC klassis 19. koht / Urmo Aava – Mitsubishi Lancer WRC 05

Soome MM-ralli 7.koht

2008. a WRC klassis 11.koht / Urmo Aava – Citroen C4 WRC

Kreeka MM-ralli 4.koht

2009. a WRC klassis 18.koht / Urmo Aava – Ford Focus WRC

Norra MM-ralli 8.koht

Eesti autoralli meistrivõistlustel 5.koht klassis A7 /Martin Kangur – Honda Civic Type-R

2010. a PWRC klassis 4.koht / Ott Tänak - Mitsubishi Lancer Evo X

Soome ja Suurbritannia MM-ralli võit klassis PWRC

Eesti autoralli meistrivõistlustel 3.koht klassis N4 /Ott Tänak – Subaru Impreza WRX, Ford Fiesta S2000

2011. a SWRC klassis 2.koht / Ott Tänak – Ford Fiesta S2000

Sardiinia, Saksamaa, Prantsusmaa MM-ralli võit klassis SWRC

WRC klassis 15.koht / Ott Tänak – Ford Fiesta WRC

Wales MM-ralli 6.koht

2012. a WRC klassis 8.koht / Ott Tänak – Ford Fiesta WRC

Sardiinia MM-ralli 3.koht

2013. a WRC 2 klassis 3.koht /Juri Protassov – Subaru Impreza STiR4, Ford Fiesta RRC, Ford Fiesta R5

Kreeka, Austraalia MM-rallil 2.koht

foto: A.Lavadinho/V.Cardoso

EST RUS ENG

Üldinfo

Eesti Autospordi Liit on Eesti Autoklubi (13.10.1924-16.06.1940) ja Eesti Autoliidu (1947-1988) õigusjärglane ning nende tegevuse jätkaja. EAL on Rahvusvahelise Autoliidu FIA liige alates 11. oktoobrist 1991. a, omades FIA põhikirja art 3.1 kohaselt Rahvusliku Autoklubi staatust. EAL on Rahvusvahelise Autoliidu FIA poolt volitatud ainupädev autospordi ja autonduse edustaja Eesti Vabariigi territooriumil.

Autosport 2019

Meie autospordi kuldne aasta kogu oma kirevuses on nüüd kaante vahel ja saadaval raamatukauplustes üle Eesti ja veebipoest aadressil http://makse.autosport.ee/shop

Saa teada meie aegade kirkaima spordisaavutuse telgitagustest asjaomaste suu läbi, loe sisutihedaid ja värvikaid kokkuvõtteid erinevate autospordialade aasta olulisematest sündmustest-sarjadest ja naudi efektseid ülesvõtteid, mis nähtut-kogetut parimal moel edasi annavad.

veebitehas