Ott Tänak - Martin Järveoja võitsid Soome MM-ralli. JWRC parimad olid Ken Torn - Kuldar Sikk

Soome MM-ralli jätkus pühapäeval nelja kiiruskatsega ning sõita jäi veel 45,72 kilomeetrit.

Viimasele võistluspäevale läksid kindlate liidritena vastu Ott Tänak – Martin Järveoja (Toyota Yaris WRC), kelle edu Mads Østberg – Torstein Eriksen (Citroën C3 WRC) ees 39 ning Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila (Toyota Yaris WRC) ees 44,4 sekundit.

Võistluspäeva alustati 11,74 km pikkuse Laukaa katse esimese läbimisega. Katsevõidu võtsid Mads Østberg – Eriksen, kes edestasid teise koha heitluses Latvala – Anttilat 0,9 sekundiga. Nüüd oli norrakate ja soomlaste üldvahe 6,3 sekundit. Arusaadavalt juba rahulikumas tempos sõitnud Tänak – Järveojale, hommikuse katse kolmas aeg (+2,9). Kahjuks tegid hommikusel katsel sõiduvea ja olid sunnitud katkestama Esapekka Lappi – Janne Ferm (Toyota Yarsi WRC). Soomlaste auto läks kiires kurvis käest ning põrkas seal teeäärse kännu ja kividega, mille tulemusel muutus Yaris WRC mitte sõidetavaks.

Pühapäeva teise katsena sõideti Ruuhimäki esimene läbimine. Katsevõidu võttis Latvala, kes vähendas Østberg´iga vahet 1,2 sekundi võrra. Katse kolmas aeg Hayden Paddon – Sebastian Marshall´ile (Hyundai i20 Coupe WRC), kes jäid soomlastest maha 3,2 sekundiga.

Tänakule katse viies aeg ja neli kaotusekundit. Kui muidu oli MM-liidrite Thierry Neuville – Nicolas Gilsoul´i (Hyundai i20 Coupe) nädalavahetus möödunud teed puhastades ning TOP10 püsimise eesmärgil, siis vähemalt Ruuhimäki katse finišihüppel näitasid belglased kõige pikemat õhulendu, kui nende auto püsis õhus koguni 60 m.

Võistluse eelviimase katsena sõideti Laukaa kordus ning teise järjestikuse katsevõidu võttis Latvala, kes vähendas Østberg´iga vahet veel 2,6 sekundi võrra. Nüüd lahutas soomlast ja norrakat enne ralli viimast katset vaid 2,5 sekundit. Teist katset järjest ka kolmas koht samale mehele ehk Paddonile, kes küll sel korral pidi oma kohta jagama Tänakuga. Kaotust mõlemal Latvalale 3,7 sekundit.

Nagu eeldada võiski, siis Teemu Suninen – Mikko Markkula (Ford Fiesta WRC), on mingil hetkel sunnitud pühapäeval võtma ajakaristuse ja endast mööda laskma MM-tiitli eest heitlevad Sebastien Ogier – Julien Ingrassia (Ford Fiesta WRC). Täpselt nii ka soomlased tegid. SS22 ajakontrollpunkti jäädi kaks minutit hiljaks ning teeniti 20 trahvisekundit, millest piisas, et Ogier koha võrra tõuseks.

Võistluse viimase katsena sõideti Ruuhimäki kordus, mis oli ühtlasi ka tänavuse Soome MM-ralli punktikatseks. Kõigi Eesti rallifännide rõõmuks võtsid katsevõidu ja viis lisapunkti ei keegi muu, kui Ott Tänak ja Martin Järveoja. Seega vormistasid eestlased Soome teedelt ideaalse nädalavahetuse.

Soome MM-ralli võit, punktikatse viis punkti ning 23 kiiruskatsest 12 võitu.

„Kuidas saaksin kurta? Meie jaoks ideaalne nädalavahetus. Reede oli raske, a edasi kasvatasime eduseisu. Meeskond on teinud täiuslikku tööd ja meil oli lihtsalt ideaalne ettevalmistus. Kõik, mida me soovisime sai tehtud ja meeskond on täielikult meid toetamas. Nii see peabki olema, sest koostööd tehes on kõik võimalik,“ võttis Tänak võiduka nädalavahetuse viimase katse finišis kokku.

Ott Tänaku ja Martin Järveoja jaoks oli see nende karjääri neljandaks MM-ralli võiduks. 2017. aastal võidetud Sardiinia ja Saksamaa rallile ning tänavusele Argentina ralli võidule lisati nüüd iga rallisõitja unistuse võit, Soome. Toyotale oli see viiendaks Soome MM-ralli võiduks ning teiseks järjestikuseks. Uuele Yarisele oli see neljandaks MM-etapivõiduks, millest nüüd kaks võitnud eestlased. 

Tänaseks on mitteskandinaavlastest ralli võitnud seitse erinevat pilooti ja Tänak astus selliste rallimaailma nimede klubisse nagu Carlos Sainz, Didier Auriol, Markko Märtin, Sebastien Loeb, Sebastien Ogier ja Kris Meeke.

Eesti rallisõitjad on nüüd võitnud 9 MM-rallilt, millest kahel korral Soome. Rekordite tabelis ollakse nüüd tihedalt kannul Belgial, kellest lahutab vaid üks võit.

Viimasel katsel jätkus veel põnevust võistluspaaride Østberg - Eriksen ja Latvala – Anttila vahel, millest väljusid võitjana norralased, kes tõid Citroënile hooaja kolmanda poodiumikoha. Østberg ise seisis viimati MM-rallil poodiumil 2016.aasta Rootsi rallil. Latvala jäi siiski oma esitusega väga rahule ning teenis hooaja teise poodiumikoha.

Soome MM-ralli lõppjärjestus

1.Tänak / Järveoja Toyota Yaris WRC 2:35:18.1

2.Østberg / Eriksen Citroën C3 WRC +0:32.7

3.Latvala / Anttila Toyota Yaris WRC +0:35.5

4.Paddon / Marshall Hyundai i20 WRC +1:35.6

5.Ogier / Ingrassia Ford Fiesta WRC +2:15.0

6.Suninen / Markkula Ford Fiesta WRC +2:19.2

7.Evans / Barritt Ford Fiesta WRC +2:29.5

8.Breen / Martin Citroën C3 WRC +3:08.4

9.Neuville / Gilsoul Hyundai i20 WRC +3:51.8

10.Mikkelsen / Jaeger Hyundai i20 WRC +8:37,4

 

Ken Tornile karjääri esimene JWRC etapivõit

JWRC arvestuse liidritena alustasid viimast võistluspäeva Ken Torn – Kuldar Sikk (Ford Fiesta R2T). Eestlaste edu oli enne nelja viimast kiiruskatset Emil Bergkvist – Joakim Sjöberg ees oli 12,7 sekundit.

Hommikuse kahe esimese katse parimat minekut näitas Bergkvist, kes vähendas vahe Torniga 7,8 sekundi peale. Laukaa teisel läbimisel andis aga Torn oma vastulöögi ning suurendas edu ligi 10 sekundile. Viimasel katsel ei jätnud Torn – Sikk samuti midagi juhuse hooleks ning võitsid kiiruskatse ning sellega ka JWRC arvestuse. Vahe Bergkvist – Sjöberg´iga jäi lõpuks 9,9 sekundit. Kolmandaks tulid Jean-Baptiste Franceschi - Romain Courbon, kes jäid Torn – Sikkust maha 1:46,2. Põneva faktina saab veel välja tuua, et nii Tänak – Järveoja, kui ka Torn – Sikku autodes istusid juhi kohal saarlased ja kaardilugejateks olid Elvast pärit mehed.

„Soome ralli on edukalt lõpule jõudnud. Viimane päev kulges väga hästi ja tasuks selle eest JWRC arvestuse 1. koht. Tuleb tõdeda, et emotsioonid on hetkel väga laes ning naudime seda võitu täiega. 

Tänane hommik algas veidi konarlikult, kuna tunne ei olnud päris õige. Peale päevast pausi suutsin aga ennast kokku võtta ja saime hea sõidurütmi tagasi. Hea on ka tõdeda, et me ei pidanud sõitma kogu aeg oma võimete piiri peal, vaid omajagu oli veel varuks ka. Saime keskenduda auto hoidmisele ja liigseid riske võtma ei pidanud,“ võttis Torn oma karjääri esimese JWRC etapivõidu sotsiaalmeedia postituse vahendusel kokku.

Roland Poom sai elu esimesel MM-rallil kinnitust, et potentsiaali JWRC sarjas sõitmiseks on.

Roland Poom – Ken Järveoja (Ford Fiesta R2T), kes laupäeval sõitsid välja esiveoliste TOP4 aegasid ja korra ka kolmanda resultaadi, alustasid viimast võistluspäeva seitsmenda ajaga. Sealt edasi jätkasid eestlased stabiilses tempos ning lõpetasid ralli kolme järjestikuse kuuenda ajaga.

„Ralli viimane päev oli täitsa ok, katsed lahedad ja rahvast palju. Jätkasime omas tempos sõitmist, kuskile võitma ei läinud. Häiris natuke positiivselt kirja saanud legend, mida pidime esimestel läbimistel parandama, aga eks see on kogemuse teema. Auto on päeva lõpuks terve ja ise enamvähem rahul. Saime viimase kahe päevaga kinnitust sellele, et potentsiaali võitlemiseks JWRC sarjas meil on,“ võttis Roland Poom oma karjääri esimese MM-ralli kokku.

Kui reedene ebaõnnestunud võistluspäev välja arvata, mille rikkus avakatsel purunenud radiaator ning laupäeva avakatsel tehtud rehvivahetus, siis saab oma elu esimest MM-rallit sõitnud Roland kindlasti oma sõiduga rahul olla ning selle pealt on väga hea edasi minna. Soome ralli kokkuvõttes said Roland ja Ken 49. koha ning esiveoliste arvestuses oli eestlaste koht 16.

Pietarinenist sai soomlaste au päästja

Kui absoluut ja JWRC arvestuses kuulus võit eestlastele, siis WRC2 klassis võtsid klassivõidu Eerik Pietarinen – Juhana Raitanen (Škoda Fabia R5), kelle edu Jari Huttunen – Antti Linnaketo (Hyundai i20 R5) ees oli lõpuks minut ja 6,8 sekundit. Siiski oma seose saab ka nende meestega teha Eestiga, sest mõlemad võistluspaarid osalesid enne Soome MM-rallit Shell Helix Rally Estonial.

Seega nii WRC, WRC2, kui ka JWRC arvestuse võitjateks tulid mehed, kes valmistusid Soome MM-ralliks Lõuna-Eesti teedel. Kuigi viimasel võistluspäeval pingutasid meeletult Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen (Škoda Fabia R5), et oma laupäeval tehniliste probleemide tõttu kaotatud esikoht vähemalt poodiumi viimase astme tulemuse vastu vahetada, siis jäi soomlastel siiski Gus Greensmith – Craig Parryst (Ford Fiesta R5), puudu lõpuks 1,9 sekundit.

Autoralli MM-sari jätkub kolme nädala pärast Saksamaa teedel, kus Otil ja Martinil on kaitsta möödunud aastane võit.

Tekst: Rauno Paltser / Rallihullu sõidupäevik

Fotod: Toyota Gazoo Racing, Raivo Remmelgas

EST RUS ENG

Üldinfo

Eesti Autospordi Liit on Eesti Autoklubi (13.10.1924-16.06.1940) ja Eesti Autoliidu (1947-1988) õigusjärglane ning nende tegevuse jätkaja. EAL on Rahvusvahelise Autoliidu FIA liige alates 11. oktoobrist 1991. a, omades FIA põhikirja art 3.1 kohaselt Rahvusliku Autoklubi staatust. EAL on Rahvusvahelise Autoliidu FIA poolt volitatud ainupädev autospordi ja autonduse edustaja Eesti Vabariigi territooriumil.

Autosport 2017

See on järjekorras juba 15. raamat sarjast „Eesti autosport“, olles üks pikema traditsiooniga spordiraamatuid Eestis. Raamat on pilguheit 2017. aastale Eesti autospordis, siit leiab kõigi alade põhjaliku hooaja kokkuvõtte nii eesti kui inglise keeles, statistikat ning hulgaliselt pilte.

Loodetavasti rõõmustab tänavune aastaraamat kõiki autospordisõpru nii Eestis kui välismaal.

Saadaval Apollos ja Rahva Raamatus ning EAL kontoris Mustamäe tee 4.

veebitehas