Selles suguvõsas on autosport au sees - kaardilugeja Ken Järveoja lugu

Elva on äärmiselt soodus pinnas kaardilugejate kasvuks. Tõepoolest, ilma naljata. Kuldar Sikk, Ken Järveoja, Martin Järveoja on nimed, mis igale rallisõbrale tuttavad ja kõik mehed MM-rallide karastusega. Oleks olnud patt alustuseks vähemalt ühte neist intervjueerimata jätta ja nii võttis Rauno Paltser kätte ja esitas küsimused Ken Järveojale, kes sellel hooajal koos Sander Pärnaga Junior WRC sarjas osaleb.

Alustades päris algusest - palun räägi, kuidas Sa üldse autorallini jõudsid?

Autorallini jõudsin tänu oma isale Tarmo Järveojale. Isal oli endal lapsepõlveunistuseks rallit sõita ning kui tal selleks võimalus tekkis, siis kasutas ta selle kohe ka ära. Algul sõitsime jääradasid ning rahvasprinte. Mingil hetkel hakkas ta rahvarallisid sõitma koos Kuldar Sikuga. Ühele Läti etapile ei olnud Kuldaril võimalik minna ning isa kutsus mind – nii saigi siis esimest korda elus kaardilugemist proovitud ja esimese korra kohta mäletan, et kõik sujus hästi. Eriti õnnestusid meil need nn täpsuslõigud. Sealt edasi hakkas isa ralliautot ehitama Valdur Reinsalu juures ning 2004. aastal tegime sellega Saaremaal esimese stardi. Kahjuks ei saanud masinat kordagi testida ning ralli jäi kohe linnakatsel pooleli. Enne seda olime debüüdi teinud Reinsalult renditud VW Golfiga Tallinna rallil, mis kahjuks sai Pirita katsel läbi.

Kas kohe algusest oli selge, et Sinust saab pigem pilooti juhendav kaardilugeja kui kaardilugejat kuulav piloot?

Algul mulle ikka meeldis endale ka sõita. Osalesin edukalt jääradadel ning sai sõidetud ka igamehe rallisprinte ja rahvarallisid. Kui saime enda rallika valmis, siis osalesin ka EMV rallisprindis - 2006. aastal saavutasin seal 5. koha. 2005. aastal tegin elu esimese kruusasprindi Kehalas, kus sain 3. koha ning päeva parim aeg kuulus mulle, edestasin ka Type-R’e. Siis käis mõte peast küll korra läbi, et võiksin ise ka piloot olla. Aga selge oli see, et finantse niipalju endal ei ole ning kaardilugemine on ka üks hea võimalus rallisporti nautida.

Debüteerisid 2004. aastal koos isa Tarmo Järveojaga Tallinna rallil, võistlusmasinaks E1600 klassi Ford Fiesta. Kahjuks esimese ralli finišisse te ei jõudnud. Kas see koostöö algus oli rohkem Sinu või isa initsiatiiv ning mis tol korral juhtus, et finiš nägemata jäi?

Tol korral oli meil renditud VW Golf ning katkestamise põhjust ei mäleta, aga tehnika andis kusagilt teisel katsel järgi. Initsiatiiv oli seekord rohkem ikka isapoolne. Isa on terve elu tehnika vastu suurt huvi tundnud ja eks ta on mind ka veidi utsitanud, aga mulle pole see nii väga külge jäänud. Kui meil oma rallikas oli, siis sai vahest ikka abiks oldud ja kindlasti tuli see ka kasuks.

Kas isa Tarmot võib pidada Sinu üheks mentoriks või on kaardilugeja ameti valikul ning ka koolitamisel mõnel teisel persoonil selles suurem osa?

Alguses sai paljud asjad ise koos isaga selgeks tehtud, aga palju aitas meid ka Kuldar Sikk.

Lugesid isa kõrval kaarti kokku kolm hooaega, kuid aastal 2007 istusid ühte masinasse Aigar Pärsiga. Kuidas see koostöö alguse sai (kas tundsite varasemast ajast) ning kas Aigar kutsus Sind endale kaarti lugema või pigem pakkusid Sa ise end talle kaardilugejaks?

Aigarit ma varem isiklikult ei tundnud. Aigar helistas mulle ise ja pakkus võimalust talle kaardilugejaks olla nii JWRC-sarjas kui ka Eesti meistrivõistlustel. Hiljem sain teada, et väikse soovituse olid omalt poolt teinud ka Urmo Aava ning Kuldar Sikk.

Samal hooajal tegite koos Aigariga ka MM-ralli debüüdi, kui osalesite JWRC-sarjas kokku kuuel MM-rallil, millest pooled katkestasite ning pooltel finišeerisite. Hooaja parimaks tulemuseks jäi Saksamaa MM-rallil oma klassi 8. koht. Mis Sul sellest hooajast kõige eredamalt meeles on?

Eks neid hetki oli palju ja igasuguseid. Saksamaa rallil saime esimesed punktid ning ühes tükis lõpuni sõidetud ja see oli väga mõnus tunne.

Kui nüüd sellele MM-hooajale tagasi vaatad ning oleks võimalik teha nö restart, kas oleks midagi, mida muudaksid ja teeksid teisiti?

Võib-olla on hea, kui sõidad terve hooaja ühe ja sama võistlusautoga. Sel juhul saad masinaga rohkem nö “sina peale”. 2007. aastal JWRC-sarjas sõitsime Suzuki Swift S1600 masinaga ning Eestis Honda Type-R’iga. Esimesel korral on kõigi jaoks ükskõik milline MM-ralli etapp raske ja juhtuda võib seega kõike.

Aigariga koostöö kestis vaid ühe hooaja, mille järel Sina istusid noore Sander Pärna kõrvale ja Aigari kõrvale istus Kristo Kallas. Kas see koostöö oligi kokkulepitud vaid üheks aastaks või asjad lihtsalt läksid nii?

Asjad lihtsalt läksid nii.

Nagu juba eelpool sai mainitud, siis 2008. aastal istusid Sander Pärna kõrvale ning algas koostöö, mis kestab tänase päevani. Räägi paari sõnaga, mismoodi see alguse sai ning miks just Sander?

Mina sattusin Sanderi kõrvale läbi Kuldar Siku ning koostöö sai alguse 2004. aasta novembris, kui Otepää teedel öine rahvaralli toimus. Sander oli peaaegu esimest korda elus manuaalkastiga auto roolis ning pidi hakkama legendi järgi rallit sõitma. Kuni 2008. aastani lugesin Sandrile kaarti rahvarallidel, rallisprintidel ning noorterallidel.

Hooajal 2011 kolisite Sandriga nö väikesest N-ist suurde N-klassi ning saavutasite kohe esimesel rallil (Võrumaa talveralli) suurepärase resultaadi jäädes alla vaid Kaspar Koitlale ja Andres Otsale. Kas ümberistumine väiksemast N-klassist suurde on siis tõesti nii lihtne kui see tulemusest paistab? Kui palju olite enne rallit teste teinud? Kiiruslegend peaks ju olema oluliselt kiirem?

Täpsemalt sõitsime Sandriga aastatel 2008 kuni 2010 A-rühma kaheveolistega. Tegime enne Võrumaa talverallit ühe testi ja selle järgi arvasime, et kuue hulka tulla oleks juba väga positiivne saavutus. Suuremasse klassi ümberistumine oli ikka veidi harjumatu. N-rühma masinatel on kiirused oluliselt suuremad ning pidurdusmaad ka seetõttu pikemad. Kiiruslegendis me esialgu suuri muudatusi ei teinud, aga hiljem oleme pidanud mõnesid asju siiski muutma, kuna kiirused läksid suuremaks ja ka meil endil tuli kiirust juurde. Olime teise koha üle tõeliselt üllatunud. Mäletan, et enne kaht viimast katset olime 5-ndad ning viimase katse finišis saime teada, et edestasime ka Vorobjovsi.

Samal hooajal peetud auto24 Rally Estonial olite ralli lõpuks absoluutarvestuse viiendad ning N4 klassis esimesed, kes ei sõitnud S2000 võistlusmasinaga. Kas võib öelda, et see tulemus oli Teie jaoks hooaja parim, sest eespool teid olid vaid MM-rallidelt tuntud sõitjad, nende seas ka Karl Kruuda ja Sinu sugulane Martin Järveoja?

See tulemus on vast üks parimaid, mis N-Rühma autoga saavutatud. Tol hooajal kuulus S2000 ka meie klassi ning meie hea resultaat jäi seetõttu veidi varju. Üldiselt on peaaegu igal rallil N-rühma autoga võimatu WRC2-masinatele vastu saada, isegi kui sõitjad võrdsed oleksid.

Sarnaselt Sinule on ka Su onupoeg Martin Järveoja lugenud kaarti Su isa Tarmo Järveojale. Kas see juhtus Sinu isa või siis juba Sinu õhutusel, et ka Martinist just kaardilugeja sai?

Martin hakkas kaarti lugema minu isale, kuna mina hakkasin koostööd tegema Aigar Pärsiga. Martini esimene sportralli kaardilugemise debüüt oli minu kõrval 2006. aasta Põlva rallil, kus ma tegin ka oma elu esimese rallistardi piloodina.

Kas rallidel, kus mõlemad osalete, käib ka selline kerge omavaheline konkurents, et kes ralli lõppedes parim Järveoja on?

Otseselt pole nii olnud, et kumb on parem Järveoja. Kui üldse, siis käib võistlus ikka selle peale, milline ekipaaž parem on.

Kas arutate vahel ka omavahel rallide plusse ja miinuseid ning jagate kogemusi, et üksteist selles vastutusrikkas töös täiendada ja aidata?

Arutame ikka rallidest palju ning kogemusi jagame ka. MM-rallidel on eriti abiks, kui saad muljeid jagada kellegagi, kes on varem teatud rallidel käinud.

Motokrossis on meil Leokide dünastia. Autorallis on aga kaardilugejate leeris Järveojade dünastia. Oli Teil lapsepõlves onupoja Martiniga kunagi teemaks ka, et kelleks te tulevikus saada tahate ja kas ralli käis ka sealt läbi?

Hetkel tundub nii, et kui oled Järveoja, siis kaardilugejana peaks asja saama küll. Statistika vähemalt näitab seda. Martini sihid olid veel paar aastat tagasi kindlalt judo suunas, kuid mingil hetkel oli vaja otsus langetada, kumba sporti ta tahab professionaalsel tasemel jätkata.

Ise unistasin väiksena väga rallisõitjaks saamisest. Perekonnatuttavad sõitsid rallit. Igakord, kui neile külla läksime, siis sai ikka garaaži mindud ja rallikasse istutud ja kiiver pähe tõmmatud. Tol hetkel tundus see väga ebareaalne unistus.

Kuulda on olnud, et lisaks kaardilugemisele on Martin tegelenud heal tasemel ka judoga. Kas ka Sinul on mõned nö lisahobid peale kaardilugemise, mida Sa sooviksid lugejatega jagada? Millega Sa üldse kaardilugemisest vabal ajal tegeled nii töö kui ka hobide osas?

Ma tegelesin 3. klassist kuni ülikooli lõpuni võrkpalli mängimisega. Keskoolist alates kuni tänaseni meeldib mulle ka korvpalli mängida. Üldiselt mulle on terve elu meeldinud sporti teha. Lisaks on viimased paar aastat videode tegemine huvi pakkunud.

Sel aastal osaled koos Sander Pärnaga MM-sarjas ning Sinu jaoks tuttavas klassis JWRC. Kirjelda palun, mis on selle 6 aastaga muutunud, kui Sa viimati selles sarjas võistlesid, ning kas saad eelnevaid kogemusi seekord enda kasuks ära kasutada?

Autod on nüüd kõik ühte marki ja seega on kõigil võrdsed võimalused. Auhind on olemas ehk sarja üldvõitja saab võimaluse teha kaasa M-Sport poolt ette valmistatud Ford Fiesta R5 autoga järgneval hooajal WRC2 sarja. Võib-olla on veidi rohkem meediakajastust. Eks varasem kogemus tuleb alati kasuks.

Räägi lühidalt, mis on suurimad erinevused MM-rallide ja koduste rallide vahel? Kirjelda, kuidas näeb välja üks tavaline kaardilugeja MM-tööpäev ärkamisest kuni taas magama minekuni?

Suurim erinevus on pikkus nii ajaliselt kui ka ralli üldkilomeetritelt. JWRC-sarja programm on üsna tihe. Toon näite äsja toimunud Kreeka rallilt. Üldiselt jõuavad sõitjad päev enne dokumentide välja võtmist kohale. Dokumendid sai sel korral kätte teisipäeval, ajavahemikus 13.00-20.00. Õhtul oli JWRC sõitjatel kell 18-20 koosolek ning loeng. Tavaliselt on MM-rallidel teisipäev ja kolmapäev rajaga tutvumise päevad, aga Kreekas olid nendeks kolmapäev ja neljapäev. Kolmapäeval oli äratus kell 5.45, kuna plaanisime ka meie testikatse kirja saada. Ralli katsetega tutvumine algas kell 7.00 ning tagasi hotellis olime uuesti kell 17.00. 19.00-20.30 oli meil järjekordne koosolek ning loengud. Õhtul jõudsin paar katset enne magama minekut ära parandada. Magama sai mindud kesköö ajal. Neljapäeva hommik algas 9.00, kuna 3 katset sai kirja panna ajavahemikus 7.00-20.00. Jõudsime Sandriga hotelli tagasi kell 17.00. Parandasin legendi kella 18.30-ni, sest 19.00-20.30 oli meil järjekordne koosolek ning loengud. Kuna Kreeka ralli teine lisakatse oli pimedas, siis sai seda kontrollida ajavahemikus 21.00-23.00 ning hotelli jõudsime 23.00. Reede hommikul kell 8.00 algas JWRC test. Enne kella 16.00 hakkasime ralliautoga Ateenasse liikuma, seal toimus avatseremoonia ning ralli algus. Reedel sõideti kaks katset. Hotelli jõudsime kell 01.00 öösel. Laupäev algas Parc Ferme´st 8.36. JWRC’d läbisid kõiki katseid üks kord. Hotelli sain kell 18.30 ning hakkasin viimase päeva legendi parandama. Magamaminek oli 23.00 ajal. Pühapäeval sai kauem magada, sest päev Parc Ferme´st algas meil 10.39. Ralli lõppes 16.00 paiku. Kell 17.00 algas JWRC koosolek.

Kuna me Sandriga läksime Kreekasse maad mööda, siis alustasime sõitu reede õhtul. Koju tagasi jõudsime kolmapäeva hilisõhtul 23.00 ehk kodust olime eemal ligi 2 nädalat.

JWRC hooaja avaralli Portugalis tuli kahjuks esimesel päeval pooleli jätta ning superralli reeglite alusel järgneval uuesti startida. Kuidas ise selle avavõistluse kokku võtad?

Esimene etapp meil kahjuks ebaõnnestus. Treeningkilomeetreid sai vähe kogutud. Tegime omad järeldused ning Kreekaks sai juba parem ettevalmistus tehtud.

Juuni esimesel nädalavahetusel sõideti JWRC sarja teine etapp Kreeka rasketel ja kivistel teedel. Nii Sinu kui ka Sandri jaoks oli see esmakordne start teedel, mis 2003. aastal tõid Markko Märtinile ja Michael Parkile esimese MM-võidu. Mida rallilt ootasite ning kas olite võrreldes Portugaliga muutnud ka oma taktikat? Mingi eriline ettevalmistus pikkadeks ja samas ka palavateks kateseteks?

Enne Kreekat sai tehtud trenni ja ka üks võistlus. Enesetunne oli kindlalt parem kui enne Portugali. Väga palju mõjutas meid teadmine, et Kreekas on väga hullud teed ja seda me nägime ka recce ajal. Me ei osanud arvata, kui hästi Ford Fiesta R2 nendel teedel vastu peab. Tagantjärgi võib öelda, et võtsime mitmed katsed veidi rahulikumalt, kuna kartsime hullemat. Ralli lõpupoole oli tunnetus juba parem ning läksime viimasel katsel Bostancit püüdma. Otsest ettevalmistust kuumusega me ei ole teinud. Sellise kuumusega tuleb ralli ajal lihtsalt rohkem vedelikku tarbida.

Magusaim võit ja kibedaim kaotus?

Magusaim võit oli Rally Estonia 2011 resultaat. Kibedaim kaotus Siim Plangile-Marek Sarapuule Viljandi rallil 2010.

Lemmikralli, kus oled osalenud/tahaksid osaleda?

Kindlasti on väga lahe ralli Soome MM, aga tahaksin osaleda ka Hispaania etapil.

Lemmikmasin, millega oled võistelnud /tahaksid võistelda?

Võib-olla on seni lemmikmasinaks olnud Suzuki Swift, millega oleme võistelnud, aga oleme Sandriga testinud ka S2000-t. Eks rallimeeste unistuseks on ikka WRC-masin. Eelistusi margi suhtes mul hetkel ei ole.

Kui saaks piirideta unistada ja valida ühe sõitja läbi terve ralliajaloo, kelle kõrval osaleda ühel MM-rallil, siis kes oleks see sõitja, milline oleks masin ja milline etapp?

Täna võib-olla tahaksin Sebastian Ogier´i Volkswagenis kõrval istuda ning ralliks oleks Soome või Hispaania.

 

Nimi: Ken Järveoja

Sünnikuupäev: 09.12.1982

Piloodid, kellele kaarti lugenud: Tarmo Järveoja, Aigar Pärs, Martin Kangur ja Sander Pärn

2004 Eesti autoralli meistrivõistlustel klassis E1600 kaks starti, mõlemal katkestamised / Tarmo Järveoja

2005 Eesti autoralli meistrivõistlustel 6. koht klassis E7+E8+E9 /Tarmo Järveoja

2006 Eesti autoralli karikavõistluste 9.koht klassis E8 /Tarmo Järveoja

2007 Eesti autoralli meistrivõistlustel 18. koht absoluutarvestuses

Eesti autoralli meistrivõistlustel 2. koht klassis N1+N2+A4+A5 / Aigar Pärs

2008 Eesti autoralli meistrivõistlustel 52. koht absoluutarvestuses

Eesti autoralli meistrivõistlustel 13. koht klassis N1+N2+N3+A5+A6+A7+S1600 / Sander Pärn

2009 Eesti autoralli meistrivõistlustel 11. koht absoluutarvestuses

Eesti autoralli meistrivõistlustel 3. koht klassis N1+N2+N3+A5+A6+A7+S1600 / Sander Pärn

2010 Eesti autoralli meistrivõistlustel 10. koht absoluutarvestuses

Eesti autoralli meistrivõistlustel 5. koht klassis A7 / Sander Pärn

2011 Eesti autoralli meistrivõistlustel 11. koht absoluutarvestuses

Eesti autoralli meistrivõistlustel 4. koht klassis N4 / Sander Pärn

2012 Eesti autoralli meistrivõistlustel 18. koht absoluutarvestuses

Eesti autoralli meistrivõistlustel 9. koht klassis N4 / Sander Pärn

EST RUS ENG

Üldinfo

Eesti Autospordi Liit on Eesti Autoklubi (13.10.1924-16.06.1940) ja Eesti Autoliidu (1947-1988) õigusjärglane ning nende tegevuse jätkaja. EAL on Rahvusvahelise Autoliidu FIA liige alates 11. oktoobrist 1991. a, omades FIA põhikirja art 3.1 kohaselt Rahvusliku Autoklubi staatust. EAL on Rahvusvahelise Autoliidu FIA poolt volitatud ainupädev autospordi ja autonduse edustaja Eesti Vabariigi territooriumil.

Autosport 2017

See on järjekorras juba 15. raamat sarjast „Eesti autosport“, olles üks pikema traditsiooniga spordiraamatuid Eestis. Raamat on pilguheit 2017. aastale Eesti autospordis, siit leiab kõigi alade põhjaliku hooaja kokkuvõtte nii eesti kui inglise keeles, statistikat ning hulgaliselt pilte.

Loodetavasti rõõmustab tänavune aastaraamat kõiki autospordisõpru nii Eestis kui välismaal.

Saadaval Apollos ja Rahva Raamatus ning EAL kontoris Mustamäe tee 4.

veebitehas